Coordinatieregeling: democratisch een stukje democratie afbreken

10 september 2014

Coordinatieregeling: democratisch een stukje democratie afbreken

De Albert Heijn aan het Smedingplein in Emmeloord wil uitbreiden. Dat is al langer bekend. En het heeft de schijn dat Bun/Ahold in het verleden oneigenlijke middelen niet heeft geschuwd om druk uit te oefenen op de gemeente om te komen tot een intentieverklaring. Of dit werkelijk is gebeurd en welke invloed dit heeft gehad op de besluitvorming binnen het college zal waarschijnlijk nooit duidelijk worden.(http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/105470/noordoostpolder-gemeente-koo... http://www.wijlenfractievrijepoldermensen.nl/update/collegereactie-op-vr...)

Wel is duidelijk dat het college nu de tijd rijp vindt om de uitbreiding planologisch mogelijk te maken. En het heeft hiermee nu haast. Om het proces van de vergunningverlening te versnellen wil het nu een gemeentelijke coördinatieregeling gaan toepassen. Opmerkelijk, want er is nog nooit een gemeentelijke coördinatie regeling toegepast voor een klein project zoals de uitbreiding van een winkel. In het verleden is slechts 1 maal eerder een gemeentelijke coördinatieregeling toegepast, namelijk bij het megaproject De Deel. Maar nu ineens ook voor de uitbreiding van de Albert Heijn.

Het toepassen van een gemeentelijke coördinatieregeling heeft als doel de besluitvorming te versnellen. Het projectbesluit en de benodigde vergunningen worden samengevoegd in 1 procedure, waardoor het aantal procedures afneemt en de inzichtelijkheid toeneemt. Echter, het toepassen van een gemeentelijke coördinatieregeling gaat gepaard met een groot nadeel: de inspraak door burgers en belanghebbenden wordt sterk beperkt. Beroep is namelijk slechts mogelijk bij 1 instantie, waar dit in een reguliere procedure minimaal 2 instanties zijn.

Het is in ons land een goede gewoonte om plannen en procedures te checken en dubbel te checken. Alleen dan kunnen we waarborgen dat het aantal gemaakte fouten minimaal zal zijn. Daarnaast heeft iedere burger het democratische recht om naast de opinie van een eerste onafhankelijke beroepsinstantie, ook die van een tweede onafhankelijke beroepsinstantie te vragen. Vanwege de inperking van de beroepsmogelijkheden is het zeer van belang terughoudend te zijn met de toepassing van een gemeentelijke coördinatieregeling. Deze dient daarom niet te worden toegepast op ieder willekeurig klein project, zoals de uitbreiding van een supermarkt. Helaas denkt wethouder Suelmann er anders over. Hij heeft in de RTG van 25 augustus aangegeven de gemeentelijke coördinatieregeling in de toekomst vaker te willen gaan toepassen.

Om een gemeentelijke coördinatieregeling voor een project toe te mogen passen is instemming van de gemeenteraad nodig. Hiertoe dient het college een raadsvoorstel in, dat vervolgens eerst in het RTG en later in de raadsvergadering wordt besproken. Het college heeft dit voor de Albert Heijn heel slim aangepakt. In het raadsvoorstel zijn de voordelen van een gemeentelijke coördinatieregeling uitvoerig toegelicht, terwijl de enige beroepsinstantie weliswaar wordt genoemd, maar zonder erbij te vermelden dat dit in een reguliere procedure minimaal 2 instanties zijn. Gelijktijdig met het raadsvoorstel krijgen de commissieleden en raadsleden een stortvloed aan tekeningen en plaatjes toegestuurd van de beoogde toekomstige Albert Heijn. Deze tekeningen en plaatjes zijn totaal niet van belang voor het raadsvoorstel. Immers, het raadsvoorstel gaat over het pad dat bewandeld moet worden om tot een resultaat te komen, niet over het resultaat zelf! Het leidt echter wel de aandacht af, zeker in het RTG.

De SP en D66 hebben in de raadsvergadering van 8 september geprobeerd het debat te voeren over de wenselijkheid om in een democratische samenleving, middels de toepassing van een gemeentelijke coördinatieregeling, het aantal instanties van beroep te beperken van 2 naar 1. De SP vindt inspraak en onafhankelijke opinies bij een zorgvuldige besluitvorming heel belangrijk. Democratische rechten van de burger is de basis van onze samenleving en dienen tot het uiterste te worden gerespecteerd. Wethouder Suelmann wijst in de raad enkel op de resterende mogelijkheid van beroep. De fracties van CDA, CU-SGP, PU, ONS, VVD, PvdA/GL en PvvP zwijgen. En dat is heel begrijpelijk, want het is erg moeilijk om publiekelijk te verdedigen dat de commerciële belangen van de Zaanse grootgrutter prefereren boven die van de democratie en dus boven die van de eigen achterban.

Bij de stemming over het raadsvoorstel is de verhouding duidelijk geworden: SP en D66 zijn tegen de toepassing van de coördinatieregeling, de andere fracties zijn voor. Er is democratisch een stukje democratie afgebroken.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.