h

Emmeloord-centrum, snapt u het nog?

28 augustus 2014

Emmeloord-centrum, snapt u het nog?

De soap Emmeloord-centrum loopt al sinds 1997. Vele episodes zijn de revue gepasseerd. Snapt u het nog? Hier een korte samenvatting van de meest recente ontwikkelingen en de opinie van de SP.

Na een lange geschiedenis omvat het bestemmingsplan De Deel in 2011 de realisatie van 6500 m2 extra winkeloppervlak (exclusief supermarkt), een supermarkt, horeca, een parkeerdek, een fietsenstalling en een klein parkeer/evenemententerrein. De gemeente heeft voor de ontwikkeling een contract gesloten met Provast. Hierin staat dat De Deel, nadat deze door de gemeente is bouwrijp gemaakt, wordt verkocht voor 11,7 miljoen euro en dat Provast vervolgens de bebouwing zal realiseren. Provast op haar beurt heeft weer een contract gesloten met een afnemer, Altera, die na de realisatie de winkels zal kopen van Provast. Hiermee is Altera de financier van het project, een financier die geen onderhandelingspartner is van de gemeente. De gemeente heeft alleen een contract met Provast, dezelfde Provast die ook de verbouw van de Poldertoren heeft gerealiseerd(!).
 

Het bestemmingsplan wordt in november 2011 door de gemeenteraad goedgekeurd en gaat vervolgens naar de Raad van State. Zonder goedkeuring van de Raad van State mag het plan niet worden uitgevoerd. In december 2012 komt de Raad van State met een tussenuitspraak. Hierin geeft de Raad van State aan dat zij voor een eventuele goedkeuring nader onderzoek nodig heeft naar de actuele behoefte van extra detailhandel, naar de te verwachten leegstand en naar de te verwachten geluidsbelasting door het evenemententerrein. Vooreerst dus geen goedkeuring!
 

De gemeente laat Bureau Seinpost het door de Raad van State gevraagde onderzoek (DPO) uitvoeren. Dit bureau komt met een rapport dat is gebaseerd op even optimistische als irrealistische uitgangspunten. De uitkomst van dit rapport is dat een uitbreiding van het winkeloppervlak in het centrum van Emmeloord met 6500 m2 mogelijk is, maar wel onder twee voorwaarden: (1) de gemeente regisseert de vestiging van winkels (winkels van de Korte Achterzijde, Achterom/Noordzijde en van industrieterreinen verhuizen naar het centrum) en (2) de winkelfunctie wordt van een aantal panden onttrokken. Ondanks deze voorwaarden is de te verwachten leegstand relatief hoog, ca. 10-13%. De voorwaarden betekenen hoge kosten voor de gemeente, terwijl het vanwege de irrealistische uitgangspunten onzeker is of ze zullen leiden tot een aanvaardbaar percentage leegstand. Zo is er aangenomen dat (1) de koopkracht van de 675 bewoners van het AZC gelijk is aan die van de gemiddelde polderbewoner, (2) de internetverkopen bij fysieke winkels de benodigde winkelruimte niet verlaagt, (3) er geen toename is van het aantal 65+ers in de polder en (4) er geen verkoopvermindering aan Urkers is door de komst van winkelcentrum Urkerhard. Gevraagd naar een onderbouwing van de uitgangspunten geeft Bureau Seinpost geen bevredigend antwoord. Herhaling van de berekening die is uitgevoerd door Bureau Seinpost met meer realistische uitgangspunten leert dat er geen uitbreiding mogelijk is met 6500 m2 winkeloppervlak, maar slechts met maximaal 1600 m2 (http://www.wijlenfractievrijepoldermensen.nl/update/amendementen-raadsvo... ).
 

Ondanks de twijfels die er zijn over het rapport van het Bureau Seinpost, keurt de Raad van State het bestemmingsplan in september 2013 alsnog goed, met uitzondering de bestemming 'evenemententerrein' voor het parkeerterrein. Hiermee is de gemeente gebonden aan het contract met Provast.
 

Begin 2014 ontbindt de rechter na onenigheid het contract tussen Provast en haar afnemer Altera. Provast heeft nu geen afnemer meer en dreigt daar haar verplichting jegens gemeente Noordoostpolder (de realisatie van de winkels volgens voorliggend plan) niet na te kunnen komen. Maar in mei vindt Provast een nieuwe afnemer, een geheime belegger dit keer. Deze wil de nieuwe winkels kopen, maar wel onder voorwaarde dat er enige aanpassingen in het plan komen. Zo moet de Poldertoren bij het project worden gevoegd, moet er een entreegebouw en een loopbrug worden gerealiseerd, wordt gratis parkeren en gratis fietsen stallen niet meer gegarandeerd, moet er een dure vorm van centrummanagement komen en worden een aantal woningen niet langer verkocht aan Mercatus maar aan de geheime belegger. En.... de gemeente moet binnen 6 weken beslissen.
 

Toenmalig wethouder Schutte had binnen een dag wel kunnen beslissen. Het project zoals voorgesteld voldoet niet aan de kaders zoals door de raad gesteld aan de projecten De Deel (alleen het huidige plan wordt uitgevoerd) en de Poldertoren (gedurende 2 jaar wordt er niets over de Poldertoren besloten). Het plan afwijzen was logisch geweest: Provast voldoet met dit plan niet aan het contract zoals gesloten met de gemeente. Dit doet de wethouder echter niet, hij tekent twee dagen voor zijn aftreden een overeenkomst dat hij het plan zal voorleggen aan de raad en dat deze binnen 6 weken (voor 1 juli 2014) een besluit zal nemen. Let wel, een besluit binnen 6 weken over 2 miljoenenprojecten met beide een gigantisch belast verleden! Zijn opvolger, wethouder Suelmann, moet het uitvoeren.
 

Wethouder Suelmann wil het zwaar beladen onderwerp 'uit de politiek halen'. Hiertoe organiseert hij de zgn. BOT-overleggen, geheime overleggen waarin hij commissieleden informeert en middels discussie probeert een compromis te smeden. De SP heeft in eerste instantie besloten hieraan mee te doen, want de insteek is dat het BOT geen officiële status heeft en dat je in de raad nooit gehouden zult worden aan de 'afspraken' die in het BOT zijn gemaakt. Dit blijkt in de praktijk anders. De SP krijgt de wind van voren als zij in de raad van 30 juni een ander standpunt verkondigt dan in het BOT is 'afgesproken'. Naar de mening van de SP is het onmogelijk een zwaar politiek onderwerp als De Deel 'uit de politiek te halen'. Het is namelijk politiek! Het doel van het BOT lijkt om op een voor de burger ondoorzichtige wijze partijen medeverantwoordelijk te maken voor een project waar zij niet achter staan. De SP staat voor transparante politiek. Zij gaat daarom alleen nog naar een BOT voor het verkrijgen van informatie. Zij doet niet meer mee aan geheime discussies, zij verlaat dan de zaal.
 

In de raad van 30 juni is het raadsvoorstel behandeld over de overeenkomst tussen de gemeente en Provast over het nieuwe plan, inclusief Poldertoren, loopbrug etc. Een breedgedragen amendement om de Poldertoren en de loopbrug uit het plan te halen wordt aangenomen. Dit zonder de steun van D66 en SP. Zij stemmen tegen, niet omdat zij de Poldertoren en loopbrug graag in het plan willen houden, integendeel, maar omdat het amendement niet ver genoeg strekt. Naast de Poldertoren en de loopbrug bevat het raadsvoorstel nog een aantal ongewenste elementen die het amendement echter ongemoeid laat, zoals de introductie van een zeer dure vorm van centrummanagement en het gebrek aan garanties voor gratis parkeren en fietsen stallen. Het geamendeerde raadsvoorstel wordt wel aangenomen, maar zonder de steun van SP, ONS en D66. De SP wil geen enkele verantwoordelijkheid dragen voor een overambitieus plan dat gedoemd is te mislukken.
 

Het is nu 8 weken geleden dat het geamendeerde plan door de raad is aangenomen. Het is opmerkelijk dat Provast, die aanvankelijk heel veel haast had en daarom de wethouder onder druk heeft gezet om de democratische besluitvorming binnen 6 weken af te ronden, nu een stuk minder haast heeft om zelf een beslissing te nemen over het wel of niet willen uitvoeren van een plan zonder Poldertoren en loopbrug. In het vragenhalfuur voorafgaand aan de RTG van 25 augustus gaf wethouder Suelmann aan dat er op dit moment opnieuw wordt onderhandeld over een overeenkomst met Provast omdat de oorspronkelijke overeenkomst (met daarin Poldertoren en loopbrug) is komen te vervallen. Probleempunt is nu o.a. het BIBOB onderzoek dat de gemeente wil uitvoeren naar de herkomst van het geld van de belegger. In de eerdere overeenkomst was dit onderzoek zonder problemen opgenomen, nu is het een probleempunt. Dat geeft te denken over de betrouwbaarheid van de herkomst van de financiën van de geheime belegger. Volgens de wethouder weten we meer binnen een aantal weken, geen maanden. Wordt dus (snel?) vervolgd......

 

Overigens is het interessant te weten dat de gemeente, vooruitlopend op de ontvangst van de 11,7 miljoen euro voor De Deel, het bestaande centrum heeft gerenoveerd voor ca. 8 miljoen euro. Dit is gedaan met geleend geld waarover rente moet worden betaald totdat dit bedrag kan worden afgelost met de opbrengst van De Deel.... De rekening loopt dus op. Snapt u het?

 

Reacties

Op de vraag "Snapt u het?" kan ik, mede dank zij dit artikel, antwoorden: ja.
Voor mij als inwoners is het belangrijk dat dit zo blijft. Ik hoop dan ook dat de SP schriftelijke vragen zal stellen en college-antwoorden zal publiceren wanneer er na 'een aantal weken' na 25-08-14 nog geen duidelijkheid is over de koers die Provast gaat varen. Succes!

Reactie toevoegen

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

U bent hier