Lelystad Airport - verschillen in standpunt

11 november 2017

Lelystad Airport - verschillen in standpunt

Nu de uitbreiding van Lelystad Airport in gang is gezet en men zich realiseert dat het toch echt gaat gebeuren wordt men wakker. Want wat zijn de gevolgen van deze uitbreiding?

In de Tweede Kamer heeft de SP fractie altijd gepleit tegen verdere groei van luchthavens. 'Wij willen dat de regering het besluit om Lelystad AirPort open te stellen voor commerciële vluchten terug draait en dat Schiphol selectief luchtvaartmaatschappijen gaat toelaten die een bijdrage leveren aan werkgelegenheid en economische groei, binnen de kaders van de huidige afspraken.Een asfaltstrip in Lelystad is allesbehalve de oplossing voor de ongebreidelde groei van Schiphol. De Schiphol Group heeft lowcost carriers en luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-oosten met open armen ontvangen, waardoor het afgesproken plafond van 500.000 vliegbewegingen dit jaar al wordt bereikt terwijl dit gepland stond voor 2020.

Lelystad AirPort moet ervoor zorgen dat Schiphol ontlast wordt door ruimte te bieden aan vakantievluchten. Tot 2023 moet het vliegveld ruimte bieden aan 10.000 vliegbewegingen, dat zijn 5.000 vluchten. Dat is 2% van Schiphol, maar 2%!' Aldus Cem Lacin, woordvoerder voor de SP in de Tweede Kamer.

De SP afdeling Lelystad en de SP fractie binnen de provincie zijn niet tegen uitbreiding van het vliegveld:  In eerste instantie waren wij dat wel, maar toen de Raad van Staten uitspraak had gedaan (na jarenlange discussie, inspraakbijeenkomsten, enz.) hebben we besloten onze energie te steken in het streven naar een zo goed mogelijk resultaat.

Ons was inmiddels duidelijk dat Lelystad Airport ook veel voordelen met zich meebrengt voor Flevoland. Voor Lelystad en voor Flevoland is een groter vliegveld van groot economisch belang. Na het besluit tot uitbreiding hebben zich al diverse bedrijven gemeld om zich op het bedrijventerrein bij het vliegveld te vestigen. Daarbij gaat het niet alleen om toeleveringsbedrijven voor het vliegveld (zoals catering, beveiliging, transport) maar ook om andere bedrijven. Een hele grote werkgever wordt Inditex, een Spaanskledingbedrijf dat bestaat uit 8 merken, waaronder Zara. Het bedrijf is al volop bezig een distributiecentrum te bouwen op het bedrijventerrein Larserpoort. Al met al verwachten we dat de uitbreiding van Lelystad Airport meer dan 1000 nieuwe banen op gaat leveren, voornamelijk op het industrieterrein Larserpoort. Een enorme stimulans voor de Flevolandse economie.

Ook zijn er al plannen en afspraken voor opleidingen die verband houden met de uitbreiding van het vliegveld en de bedrijven die zich daar zullen vestigen. Dat  bij elkaar biedt kansen voor onze  inwoners, zodat er minder gependeld hoeft te worden en de werkgelegenheid kan groeien.

Vanuit de provincie zijn er duidelijke afspraken gemaakt met betrekking tot duurzaamheid. Zowel Lelystad Airport als de bedrijven die zich op Larserpoort gaan vestigen, moeten voldoen aan hoge eisen en er komt geen zware industrie.

Omliggende afdelingen hebben verschillende punten waarom ze tegen uitbreiding zijn of eigenlijk tegen de lage aanvliegroutes. Waar daar zit de pijn. reactie van de Statenfractie Gelderland:

In 2008 is besloten dat Schiphol mag uitbreiden naar Lelystad Airport. Maar omdat ons luchtruim al overvol is krijgen we te maken met nieuwe laagvliegroutes over Gelderland, Overijssel en Friesland. Vanaf 2019 betekent dat een enorme toename van lawaai, uitlaatgassen en (ultra) fijnstof boven onze hoofden en de natuur. Dat laten we niet over ons heen komen!

De feiten op een rij:

En zo staan we verdeeld in een dossier. Waarbij ieder op komt voor zijn/haar kiezers in eigen gebied.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.