Stemverklaring Evenementen leges

10 november 2014

Stemverklaring Evenementen leges

De SP fractie is blij dat we gezamenlijk tot een oplossing zijn gekomen in de raad.

Nadat onze fractie de stukken zag waarin de verhoging van de leges stond konden we onze ogen niet geloven. We hebben direct schriftelijk vragen gesteld waarin we hebben gevraagd naar de criteria en welke evenementen er vallen onder ‘groot’. Na een lange tijd wachten kregen wij antwoord en hebben we snel moeten handelen. We hebben de evenementen benaderd en gevraagd of zij op de hoogte waren. Dit was niet het geval.

We zijn als SP dan ook geschokt dat het blijkbaar niet een standaard procedure is om belanghebbenden te betrekken bij het proces. In dit geval het verhogen van de leges. Wij waren erg benieuwd wat voor gevolgen die had voor de evenementen en dit had het college zich ook moeten afvragen. Wij hopen dat de evenementen en het college dan ook gezamenlijk tot op een oplossing kunnen komen.

In het amendement en de motie wordt gesproken over ‘evenementen mogen niet in de financiele problemen komen’ en ‘het moet kostendekkend zijn’. Wij hebben hier als SP fractie nog wel moeite mee omdat dit elkaar kan tegenspreken. Mocht het kostendekkend nog steeds een financieel probleem opleveren waarom dan kostendekkend houden van deze 10 evenementen? We moeten als Noordoostpolder blij zijn met evenementen als bijvoorbeeld Oord, Noppop en natuurlijk het pieperfestival. Dit is belangrijk voor het imago van de Noordoostpolder waar we het de laatste tijd over hebben. Met deze hoge kosten stimuleer je geen nieuwe ideeen voor leuke evenementen in de polder.  Lukt het kostendekkend maken niet? Laten we dan middelen uit bijv. het potje PR halen, zodat onze evenementen kunnen blijven bestaan.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.