Wethouder passeert toezegging met start 'Open planproces'

1 juli 2015

Wethouder passeert toezegging met start 'Open planproces'

In de raadsvergadering van 1 juni is het raadsvoorstel Open planproces Emmeloord-centrum aangenomen. Alleen de SP heeft tegengestemd. Het belangrijkste bezwaar van de SP was het ontbreken van een eenduidig vastgelegd uitvoeringsplan. Het raadsvoorstel bestaat enkel uit een lijst met losse ingrediënten. De gevolgen hiervan zijn met het uitkomen van het gemeentelijk persbericht pijnlijk duidelijk geworden.

Wethouder Suelmann heeft in de RTG aan de commissie toegezegd dat na de goedkeuring van het raadsvoorstel door de raad, hij als eerste alsnog zou komen met het benodigde uitvoeringsplan (stappenplan). Dit stappenplan is nog niet gepresenteerd. Zonder stappenplan, zo is te lezen in het persbericht, is het Open planproces vandaag toch van start gegaan. Juup Nijholt: "Het Open plan proces is vandaag van start gegaan, maar wij weten nog steeds niet hoe het proces exact zal worden uitgevoerd. De toezegging van de wethouder dat hij eerst een stappenplan zou presenteren blijkt weinig waard. Dit wekt veel twijfel over de andere toezeggingen die nog enig verband tussen de losse ingrediënten zouden moeten leggen."

Een tweede bezwaar van de SP tegen het Open planproces is de deelname van 5 raadsleden aan de klankbordgroep. Het doel van het Open planproces is de wensen van ondernemers en inwoners bepalend te laten zijn bij de planvorming voor het stadshart. De politiek wordt hierbij nadrukkelijk op afstand gezet. Dit doel dreigt te worden ondermijnd door de deelname van raadsleden aan de klankbordgroep. Juup Nijholt: "U zult begrijpen dat onze fractievoorzitter Tjitske Hoekstra de uitnodiging van wethouder Suelmann heeft afgeslagen om de loting te gaan verrichten welke raadsleden mogen gaan deelnemen." De raadsleden van de SP doen overigens niet mee aan de loting. Juup Nijholt: "Wij zijn voor de uitvoering van het Open plan proces op een wijze zoals die bedoeld is. Wij blijven de uitvoering uiteraard nauwgezet volgen. Hiervoor zal documentatie t.z.t. aan de raad worden toegezonden. Althans dat is door de wethouder toegezegd, het staat niet in een stappenplan." De SP heeft inmiddels schriftelijke vragen gesteld.

Lees ook:

SP stemt tegen 'Open planproces'