SP stemt tegen 'open planproces'

1 juni 2015

SP stemt tegen 'open planproces'

De SP heeft als enige fractie in de raad tegen het 'open planproces' voor Emmeloord-centrum gestemd. De SP is weliswaar een groot voorstander van een 'open planproces' waarin inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden gezamenlijk komen tot een breed gedragen plan voor Emmeloord-centrum, maar de kwaliteit van het nu gepresenteerde raadsvoorstel is veel te laag.

Een open planproces kenmerkt zich door een open planontwikkeling met ruimte voor de opinie van iedere deelnemer. De deelnemers zijn belanghebbenden (inwoners, ondernemers, etc.) maar hebben de nodige afstand van de politiek. Een duidelijke en transparante planning voor het verloop van het proces is een vereiste, want alleen dan kan er worden gewaarborgd dat iedere deelnemer op het juiste moment zijn inbreng kan leveren. Alleen dan kan er worden gewaarborgd dat iedere inbreng serieus wordt gewogen. Alleen dan kunnen belangentegenstellingen worden overbrugd.

De beschrijving van het door het college gepresenteerde 'open planproces' bestaat uit een raadsvoorstel met daarin enkel losse elementen zonder enige verbinding en een toelichting (in de vorm van uitgeprinte Powerpointpresentatie) met nog meer losse elementen. Een en ander is aangevuld met een eindeloze reeks toezeggingen, zowel in het openbaar (RTG, raad) als in onderling overleg tussen wethouder en fractievoorzitters. Een duidelijke en transparante planning voor het verloop van het proces ontbreekt, evenals de tools voor de raad om het verloop van het proces te controleren. Hierdoor zijn diverse interpretaties van het 'open planproces' mogelijk en is een serieuze weging van de inhoudelijke inbreng van iedere deelnemer niet gewaarborgd.

Een bedenkelijk element binnen het gepresenteerde 'open planproces' is de klankbordgroep. Dit is een groep mensen die controleert of de plannen-in-ontwikkeling inhoudelijk voldoen aan hun wensen en zo nodig sturen ze de plannen bij. De wethouder staat toe dat er raadsleden zitting gaan nemen in deze klankbordgroep. Hiermee ondermijnt hij de afstand die het 'open plan proces' op inhoud zou moeten hebben tot de politiek.

Het is zeer teleurstellend dat een grote meerderheid van de raad heeft ingestemd met een kwalitatief zeer slecht stuk als fundament voor de ontwikkeling van Emmeloord-centrum. Op het project Emmeloord-centrum kan de raad zich geen tweede fiasco veroorloven.