GEMEENTERAAD NIET AKKOORD MET VERHOGING KOSTEN EVENEMENTENVERGUNNING

7 november 2014

GEMEENTERAAD NIET AKKOORD MET VERHOGING KOSTEN EVENEMENTENVERGUNNING

De gemeenteraad in Noordoostpolder zal aanstaande maandag niet akkoord gaan met de verhoging van de kosten voor een evenementenvergunning. VVD, CDA, PU, ONS, SP, CU/SGP, PvdA, D66 en PvvP willen dat het college voor 2015 dezelfde tarieven blijft hanteren als in 2014. Burgemeester en wethouders moeten volgens de raadsleden in 2016 in gesprek gaan met evenementenorganisaties om te kijken hoe de prijs voor het aanvragen van een vergunning wel kostendekkend kan worden voor de gemeente.

Evenementen zijn van grote maatschappelijke waarde voor de polder en deze kunnen niet opeens geconfronteerd worden met een verhoging van factor 7 dan wel 12 luidt het wijzigingsvoorstel van de partijen.

De politieke partijen zijn het er ook over eens dat de kostprijs voor zo’n evenementenvergunning veel lager kan door efficiënter (bijvoorbeeld meer digitaal) te werken. Aan de andere kant mogen evenementenorganisaties ook meerdere vergunningen tegelijk aanvragen, waardoor zij maar 1x de kosten aan de gemeente hoeven te betalen.

Dit alles zal betekenen dat 2015 wordt gezien als een soort overgangsjaar, waarbij de kosten, zoals het nu lijkt, niet verhoogd zullen worden. De partijen willen voor 2016 een nieuw voorstel waar de organisatoren van evenementen in Noordoostpolder polder over mee kunnen praten.

Tijdens de raadsvergadering van maandag 10 november a.s. stemt de gemeenteraad over het voorstel.