Evenementen niet op de hoogte verhoging leges

6 november 2014

Evenementen niet op de hoogte verhoging leges

De SP fractie zag in de gemeentelijke stukken dat de leges voor evenementen worden verhoogd. Voor de kleine evenementen van 23.50 naar 116,- en de grote evenementen van 115,50 naar 1411,-. Dit is nogal een flink bedrag. Daarom heeft de SP vragen gesteld aan de gemeente wat de criteria zijn van 'kleine' en 'grote' evenementen. Na een hele tijd kreeg de SP pas antwoorden. Hierop is snel actie ondernomen door de SP om verschillende grote evenementen zoals; Noppop, Oord, Triatlon en Dijkfeest te benaderd, met de vraag of zij op de hoogte waren van deze flinke verhoging. Dit was helaas niet het geval.

De SP fractie vindt het een ernstige zaak dat de gemeente dergelijke besluiten, die invloed hebben op het voortbestaan van festivals in de Noordoostpolder, niet op de hoogte brengt van deze verandering. We hebben het de laatste tijd over het imago van de Noordoostpolder en daar horen de 'grote' evenementen in de Noordoostpolder natuurlijk bij. We mogen namelijk van de burgemeester niet meer zeggen dat er niks te doen is. Dan zegt de SP fractie, laten we er dan met zijn alle voor zorgen dat we deze festivals kunnen houden. Wat dan niet helpt is dat de festivals/evenementen hun entreeprijzen moeten verhogen. Alles wordt al duurder tegenwoordig en mensen hebben al minder te besteden en daar hoort ontspanning ook bij.

De gemeente moet zorgen dat organisaties en inwoners op de hoogte worden gehouden bij veranderingen. Ook nu we het hebben over informatievoorziening rondom het stadshart. Het is toch erg dat we als gemeenteraad via een motie (oproep aan college) de opdracht moeten geven dat zij samen met organisaties tot een oplossing moeten komen. Wij zullen de komende vier jaar goed in de gaten houden of dit ook daadwerkelijk gebeurd.

Aankomende maandag tijdens de gemeenteraadsvergadering komen verschillende raadsfracties gezamenlijk met een wijzigingsvoorstel en een oproep aan het college om actie te ondernemen.