SP heeft vraagtekens bij ontslagen ZONL, tijd voor actie!

20 juni 2014

SP heeft vraagtekens bij ontslagen ZONL, tijd voor actie!

De landelijke bezuinigingen op de zorg gaan nu ook slachtoffers maken in de gemeente Noordoostpolder. Zorggroep Oude en Nieuwe Land (ZONL) gaat collectief ontslag aanvragen voor de werkers in de Huishoudelijke Verzorging.

De geschiedenis lijkt zich te herhalen. In 2012 bedachten gemeenten in de Achterhoek ook een dergelijke constructie maar toen werden ze door de rechter teruggefloten. De kans is groot dat de rechter ook met de constructie die nu door de gemeenten is bedacht grote moeite heeft. Het is tenslotte heel vreemd om op voorhand te zeggen dat je een bemiddelingsbureau op gaat zetten voor mensen die je eerst zelf in een situatie hebt gebracht dat ze worden ontslagen.

Ze krijgen minder loon, maar wat het nog schrijnender maakt, de werknemers verliezen in de nieuwe situatie alle rechten, geen vergoeding voor ziektekosten, geen pensioenopbouw. De WW ingaan lijkt dan nog een betere optie. Op dit moment zijn de medewerkers Huishoudelijke Verzorgers, ze kijken bij de klanten of er nog andere hulp nodig is, daar zijn ze voor opgeleid. Maar straks zijn ze huishoudelijke hulp en kunnen ze niets meer doen met hun verzorgende kant, de ervaring die ze daarin hebben opgebouwd. En wie staat er dan nog meer in de kou? De klanten, de ouderen die de hulp zo hard nodig hebben. Vanaf 1 juli begint de onzekerheid, opnieuw wordt er gekeken of er wel hulp nodig is in het huishouden, en wordt het ook vergoed ook al heb je een laag inkomen. Niets is zeker. Wat zeker is is dat de komende tijd heel veel mensen in spanning zullen zitten.

Lilian Marijnissen van de ABVAKABO heeft toegezegd dat ze dit niet over hun kant laten gaan: “Hele foute boel!! Dit kan en mag dus echt niet gebeuren”. Of dit juridisch kan wordt nu uitgezocht.

Tjitske Siderius, SP tweede kamerlid: “Wat een drama. Hiervan moeten we direct gehakt maken. In de nieuwe WMO wordt huishoudelijke verzorging (nooit spreken van huishoudelijke hulp!) gedegradeerd tot schoonmaakondersteuning. Huishoudelijke verzorging is echt wat anders: dat is niet alleen zorgen dat het huishouden wordt georganiseerd, maar er zit ook een signaalfunctie in. De thuiszorgmedewerker kan signaleren hoe het met een cliënt gaat en eventueel aanvullende hulp inschakelen. Het meest gebruikte voorbeeld is: signaleren dat er bijvoorbeeld schimmel in de koelkast zit.”

De SP wil wat doen en daarom starten we zaterdag om 12.30 uur een actie in de Lange Nering in Emmeloord als blijk van steun aan al die mensen die nu in onzekerheid zitten. Dit moeten we samen doen! Kom langs en laat weten wat uw ervaringen zijn. Via de website van SP Noordoostpolder wordt u op de hoogte gehouden van verdere activiteiten.

Reacties

Dank je wel SP, voor dit goede initiatief, alle steun hebben we hard nodig voor de cliënten en hun betrokken huishoudelijke medewerkers in onze mooie polder.

Het is te triest voor woorden. Je bouwt een vertrouwensband op met je cliënten, je signaleert, ondersteunt en hebt contact/overleg met de verzorging , waar nodig. Het is niet alleen huishoudelijke verzorging. Mensen rekenen op je en zijn nu onzeker en wachten het gelaten af. Dat er zo met personeel omgegaan word die met veel compassie hun werk doen en op deze manier "het vel over de neus word gehaald", word er verdrietig van.

Niet alleen voor de huishoudelijke verzorging is dit een ramp. Wij kregen een brief waarin eigenlijk staat zoek het per 1-1-15 maar uit. En ook onze scootmobielen staan blijkbaar op de tocht. Straks mogen we vervuilen omdat we het zelf niet meer kunnen. En achter de geraniums blijven zitten. En wie doet dan de boodschappen laat de hond uit gaat even naar de bied voor je e.d. Ik dacht dat we in de samenleving mee moesten doen. Maar dat maken ze je zo wel onmogelijk!