SP wil energievoorziening in handen van de provincie

8 februari 2023

SP wil energievoorziening in handen van de provincie

“Start met Flevo Energie”. De SP in Flevoland roept op om de energievoorziening weer in handen van de provincie te brengen. Dat kan volgens de SP ook prima samen met de zes gemeenten in Flevoland. Uit onderzoek in opdracht van Energie Beheer Nederland blijkt dat meer dan de helft van het aantal Nederlanders het een goed idee vind dat de energie weer genationaliseerd wordt.

SP voorman in Flevoland, John Cocu: Energie is een basisvoorziening. Dat hoort niet op de markt thuis. Het is tijd om de zeggenschap in Flevoland terug te pakken. Zo kunnen we de energierekening voor mensen verlagen en een tegenwicht vormen voor de energiereuzen zoals Essent, Eneco en Vattenfall.
Een naam voor het nieuwe bedrijf heeft de partij ook al bedacht: Flevo Energie.

John Cocu: “De zeggenschap over onze energie in Flevoland is verkocht aan commerciële bedrijven. Eerder hadden de provincie en de gemeenten een belangrijke rol in onze energievoorziening”.
Nu zijn we volledig afhankelijk geworden van buitenlandse bedrijven die uitsluitend gaan voor de winst van hun aandeelhouders. Terwijl het juist nu belangrijk is om de energierekening voor mensen te verlagen in plaats van de winsten voor aandeelhouders te verhogen Vattenfall is zelfs een Zweeds Staatsbedrijf. Met het prijsplafond komt zo het Nederlandse belastinggeld in de Zweedse Staatskas. Te gek voor woorden vind Cocu”.

De SP pleit voor van een gemeenschappelijke regeling waarin provincie en gemeenten de baas en enige aandeelhouders zijn. De SP Statenfractie dient het voorstel in op woensdag 8 februari. Dat is drie dagen voor het volksprotest dat de partij organiseert voor de beurs in Amsterdam op 11 februari. Vanuit het hele land rijden bussen naar de hoofdstad. Daar worden de energiereuzen “symbolisch” van de markt gehaald. Een petitie om onze energie te nationaliseren is meer dan 115.000 keer ondertekend.

John Cocu hierover. “Energie is echt te belangrijk om aan de markt over te laten. Met ons voorstel  roepen we ook ander partijen op om de kant te kiezen van consument en overheid in plaats van aandeelhouder en marktpartij.”
Eerder al gaf SP leider, Lilian Marijnissen, aan dat ze de energiesector wil nationaliseren en de torenhoge energieprijzen inzet maakt van de verkiezingen voor de Provinciale Staten.