SP Tweede Kamerlid Bart van Kent in Emmeloord om te praten over koopkracht en pensioenen

7 augustus 2022

Foto: SP

Tweede Kamerlid Bart van Kent (SP) komt op vrijdag 19 augustus om 19:30 langs in Emmeloord om te praten over koopkracht en de toekomst van ons pensioenstelsel. Samen met experts, ervaringsdeskundigen en activisten spreekt hij over de afbraak van het pensioenstelsel en hoe we dit samen kunnen stoppen. De avond wordt georganiseerd in de Beurszaal in ’t Voorhuys, De Deel 20 in Emmeloord in samenwerking met de lokale afdeling van de SP.

“Steeds meer mensen hebben moeite om de rekeningen te betalen”, aldus van Kent. “Terwijl de kosten stijgen, blijven onze lonen, uitkeringen en AOW al jaren achter. Boodschappen, de energierekening, tanken en de huur, het wordt allemaal duurder waardoor steeds meer mensen in de knel komen. Dit terwijl de economie groeit, grote bedrijven enorme winsten maken en de superrijken alleen maar rijker worden. Dit zorgt voor een grotere ongelijkheid en steeds meer problemen voor mensen. Daarom moet er nu een noodplan komen, de kosten moeten omlaag!”

“Neem daarbij dat pensioenen onzekerder worden door de verslechtering van de pensioenwet. De Wet Toekomst Pensioenen wordt door de regering met grote haast door de Tweede Kamer gedrukt. Deze wet maakt onze pensioenen individueler en onzekerder, bovendien worden de onzinnige rekenregels die nu indexatie tegenhouden niet aangepakt.”

Ook Tjitske Hoekstra van SP-afdeling Noordoostpolder is blij met de bijeenkomst. “Steeds meer mensen kunnen nu hun rekeningen niet meer betalen en daarom moet er acuut ingegrepen worden. De kosten moeten omlaag en de lonen, uitkeringen en AOW omhoog. Bovendien blijft de AOW-leeftijd stijgen, is er geen regeling om op tijd te stoppen en gaan er miljarden van pensioengeld naar financiële instellingen en consultants. Dit raakt jongeren en ouderen keihard.”

Iedereen is welkom om de avond te bezoeken. Mensen kunnen zich opgeven via https://doemee.sp.nl/bijeenkomstemmeloord