SP Noordoostpolder trapt ‘koopkrachtcampagne’ af

11 juli 2022

SP Noordoostpolder trapt ‘koopkrachtcampagne’ af

Foto: SP

Afgelopen zaterdag heeft de afdeling SP Noordoostpolder de Koopkracht campagne afgetrapt. De boodschap van de campagne is helder:  inkomens omhoog, prijzen omlaag.

Steeds meer mensen hebben moeite om de rekeningen te betalen. Terwijl de kosten stijgen, blijven onze lonen, uitkeringen en AOW al jaren achter. Boodschappen, de energierekening, tanken en de huur, het wordt allemaal duurder waardoor steeds meer mensen in de knel komen. Dit terwijl de economie groeit, grote bedrijven enorme winsten maken en de superrijken alleen maar rijker worden. Dit zorgt voor een grotere ongelijkheid en steeds meer problemen voor mensen. Daarom vindt de SP dat er een noodplan moet komen, de kosten omlaag moeten.

Op 5 punten kan er vlot gehandeld worden:

•        Betaalbare boodschappen

•        Een lagere energierekening

•        Kosten voor tanken omlaag

•        Bevriezen van de huur

•        Afschaffen eigen risico

Daarnaast wil de SP een hoger minimumloon van 15 euro per uur, met daaraan gekoppeld de uitkeringen en de AOW. Pensioenen moeten eindelijk worden geïndexeerd, waardoor ze meestijgen met de prijzen. Dit kan betaalt worden door de grote bedrijfswinsten meer te belasten en de superrijken en grote vermogens een eerlijk deel aan belasting te laten betalen.

Voor dit noodplan strijdt de SP in de Tweede Kamer, maar daarmee alleen redden we het niet. Alleen als we ons organiseren, kunnen we dit samen voor elkaar krijgen. SP Noordoostpolder organiseert een openbare avond hierover op vrijdag 19 augustus in de Beurszaal van ’t Voorhuys.