Raad helaas niet bereid om democratie maximaal te faciliteren

1 maart 2021

Raad helaas niet bereid om democratie maximaal te faciliteren

Stemmen moet voor mensen zo makkelijk en veilig mogelijk zijn. Daarom is het belangrijk dat er voor iedereen een stembureau in de buurt is. Omdat niet elk stemlokaal kan voldoen aan de corona-regels, zoals het mogelijk maken van de 1,5 meter afstandsregel, willen sommige gemeenten stembureaus sluiten. Dit zie je in Dronten bijvoorbeeld. In de Noordoostpolder zijn er evenveel open, maar op maandag en dinsdag maar 4 en 5.

De SP pleit er juist voor meer stembureaus in te richten. Dat hoeft niet op de traditionele stemlocaties maar kan bijvoorbeeld in de buitenlucht, in tenten en met een drive-through stembureau. Het is belangrijk dat er voor iedereen een stembureau in de buurt is.

Onlangs heeft de Tweede Kamer een motie van de SP aangenomen dat er niet minder maar meer stembureaus in gemeenten moeten komen. Daarbij is ook het ook belangrijk dat de spreiding van de stembureaus op orde is, juist ook in wijken en buurten waar de opkomst laag is. Wat je in je hoofd moet houdeni s dat 4 op de 5 mensen die positief getest zijn niet thuisblijven, daarom zouden de drive-Through stembureaus zoals in Almere een nog veiligere manier zijn om te stemmen.

Vanavond dient de SP een motie in in de gemeenteraad om ervoor te pleiten dat ALLE stembureaus open te stellen op maandag, dinsdag en woensdag, zodat mensen verspreid kunnen stemmen.

Foto: SP

De Motie is gaanderweg de vergadering aangepast, omdat het voor veel partijen te moeilijk leek te zijn om bovenstaande te realiseren. De motie is gewijzigd naar:

Roept het college op:
1. Om uit te zoeken wat mogelijk is met betrekking tot extra stemlocaties in de dorpen en dit indien mogelijk te realiseren;

Wij hadden gehoopt dat alle partijen er wel achter zouden staan om alles te doen om om de democratie zo goed mogelijk te faciliteren. Mobiele stemlocaties laten rijden (Waarbij je niet veel personele bezetting nodig hebt). Helaas stemden voor de motie alleen: SP, ONS, D66, PvdA en Joze Deen van de PolutiekeUnie.