Zorgactie op het kettingplein

6 september 2020

Zorgactie op het kettingplein

Foto: SP

Zaterdag 5 september stond de SP op het Kettingplein in Emmeloord om 'loonijsjes' uit te delen. Zorgverleners verdienen onze grootste waardering. Tijdens de coronacrisis heeft heel Nederland terecht geapplaudisseerd. Maar daar mag het niet bij blijven.

Foto: SP

Neoliberalisme in de zorg: Om boos van te worden

Het mag ondertussen wel voort duidelijk zijn hoe kwalijk Nederland er aan toe is na jarenlang politiek en organisatorische wanbeleid door het ene neoliberale kabinet na het andere van de afgelopen 40 jaar… We lieten Lubbers zijn sloopwerk afmaken en Kok liet zich vrolijk door de VVD een poldermodel aanpraten (lees “hardhandig in zijn ster nemen”)  wat met de jaren onze sociale voorzieningen tot op de kern heeft laten wegrotten en uithollen.

Zoals SP kamerlid Henk van Gerven aangeeft: Waar men in Duitsland meer dan 30 intensive care bedden heeft per 100.000 inwoners, en in België 18 moeten wij het er in Nederland met 7 per 100.000 inwoners doen…. Oftewel ONZE ZORG IS ROT TOT OP HET BOT!!!!!

Willen we eigenlijk nog wel leven in een land waar ziekenhuizen niet meer worden geleid door artsen, maar door economen en managers  die emotioneel mijlen ver verwijderd staan van emotie en gezond verstand… In vroeger jaren had men voor dit soort wantoestanden en wanbeleid gewoon de “pek en veren” van stal gehaald. Maar nee, wij hebben een coalitie die weg loopt uit de zaal op het moment dat er iets gedaan kan worden… Een regering onder Mark (Pinokkio) Rutte met grote woorden en beloftes doch met bitterkleine daden. Ziekenhuizen gaan Failliet, terwijl zorgverzekeringen nog steeds woeker winsten maken.. Onder luid gegil en gekerm dat de financiële situatie van de zorg sector niet te handhaven valt (Bullshit uiteraard want in andere landen kan het blijkbaar wel).

Wij als SP willen echter wel een duidelijk signaal af geven. Het kan zo niet langer, dit zorgsysteem gestoeld op “Eigen nek eerst” valt niet meer te handhaven. Het is ondertussen vrij evident dat het experiment met “Marktwerking in de zorg” faliekant heeft gefaald en dat het enkel goed was voor de “vriendjes van…”