SP: Leg keus stadshart bij inwoners

21 maart 2017

SP: Leg keus stadshart bij inwoners

Foto: - / -

De SP blijft van mening dat de inwoners het laatste woord moeten hebben over de plannen m.b.t. het stadshart.

Strootman Landschapsarchitecten ontwikkelt op dit moment drie plannen. Alle plannen zijn gebaseerd op scenario 3 uit het Open Planproces. Het college wil dat een projectgroep (= ambtenaren) de definitieve keus maakt uit deze plannen. De raad mag alleen ja of nee zeggen tegen deze keus. Inwoners krijgen tijdens stadscafees weliswaar de gelegenheid hun mening te geven, maar op de keus hebben zij geen invloed. De SP wil dat de keus middels een peiling door de inwoners wordt gemaakt.

Tijdens de commissievergadering van gisteravond legde extern projectleider Guido Wallagh uit waarom de keus vooral niet door de inwoners moet worden gemaakt. De belangrijkste reden is dat hij vindt dat inwoners geen evenwichtige afweging kunnen maken tussen de belangen van de ondernemers en de belangen van de inwoners. Inwoners zouden kunnen stemmen op een plan dat niet realiseerbaar is. De SP is van mening dat alle drie plannen evenwichtig en realiseerbaar moeten zijn. Als dat niet het geval is, dan heeft Strootman Landschapsarchitecten een foutieve opdracht uitgevoerd. Als alle drie plannen evenwichtig en realiseerbaar zijn, dan kan de uiteindelijke keus bij de inwoners worden gelegd.

Een belangrijk punt binnen de plannen is het wel of niet realiseren van een supermarkt op of aan De Deel. De inwoners hebben tijdens het Open planproces aangegeven dit niet te willen. Wethouder Suelmann zei gisteren dat twee van de drie plannen wel een supermarkt op De Deel zal bevatten. Er is dus veel te kiezen voor de inwoners!

Een ander belangrijk punt zijn de zogenaamde kanslocaties. Dit zijn locaties waar nieuwe ontwikkelingen kunnen plaatsvinden, bijvoorbeeld de huidige locatie van makelaardij Sinke. Deze ontwikkelingen zijn niet aan de inwoners voorgelegd tijdens het Open planproces. Ook hier valt dus nog veel te kiezen!

De SP houdt haar motie over de besluitvorming door een peiling onder de inwoners aan. Op een geschikt moment zal deze opnieuw worden ingebracht.