SP stemt tegen uitbreiding intensieve veehouderijen

27 januari 2016

SP stemt tegen uitbreiding intensieve veehouderijen

De SP heeft tijdens de raadsvergadering van 25 januari tegen de uitbreiding van de intensieve veehouderijen gestemd. Wij zijn van mening dat de intensieve veehouderij in ons kleine land niet houdbaar is vanwege dierenwelzijn en milieu-effecten. Er zijn ca. 80 intensieve veehouderijen in Noordoostpolder. Bij intensieve veehouderijen staan de dieren permanent op stal.

Het raadsvoorstel bepaalt het volgende voor de gemeente Noordoostpolder:

• Vestiging van nieuwe grote intensieve veehouderijen wordt niet meer toegestaan, de vestiging van kleinere intensieve vehouderijen wordt vooralsnog wel toegestaan.
  • Bestaande kleine intensieve veehouderijen mogen uitbreiden naar 4500 m2, de grotere bestaande intensieve veehouderijen mogen uitbreiden naar 7000 m2.
  • Een klein deel van de nieuwe stallen moet voldoen bovenwettelijke eisen voor milieu en dierenwelzijn. Deze eisen komen ongeveer overeen met het niveau van keurmerk Beter Leven met 1 ster.

Het raadsvoorstel maakt de vestiging van nieuwe grote intensieve veehouderijen in de Noordoostpolder onmogelijk. Dit is een verbetering ten opzichte van de huidige situatie. Toch is de SP een tegenstander van het raadsvoorstel in z'n geheel. De redenen hiervoor zijn:

• Er is geen ethische discussie gevoerd over het gewenste niveau van dierenwelzijn in Noordoostpolder, milieu, volksgezondheid, uitbraak dierziekten etc.
  • De kans is reëel dat de uitbreidingen die door het raadsvoorstel worden gefaciliteerd snel moeten worden teruggedraaid als gevolg van het onlangs gesloten klimaatakkoord. Dit kan tot hoge kosten leiden.
  • Het raadsvoorstel maakt het voor een aantal bestaande intensieve veehouderijen mogelijk veel meer uit te breiden dan noodzakelijk voor dierenwelzijn en levensvatbaarheid. Het is echter onduidelijk om hoeveel bedrijven het gaat, omdat de gemeente geen goed overzicht heeft gemaakt van de bestaande intensieve veehouderijen in Noordoostpolder.
  • De uitbreidingsmogelijkheden voor de bestaande intensieve veehouderijen zijn gebaseerd op een slecht onderbouwd rapport dat zichzelf op een aantal essentiële punten tegenspreekt.
  • De bovenwettelijke eisen voor dierenwelzijn en milieu gelden alleen voor een beperkt aantal nieuwe stallen. Voor de bestaande stallen en de meeste nieuwe stallen gelden ze niet. Hierdoor zal het milieu-effect zeer gering zijn.
  • De bovenwettelijke eisen zijn weinig ambitieus. De SP had liever gezien dat er gestreefd zou worden naar hogere eisen: Beter Leven met 2 of 3 sterren.
  • Het is onduidelijk hoe de positieve milieueffecten van een nieuwe stal zich verhouden tot de negatieve milieu-effecten ten gevolge van de toename van het aantal dieren (nodig om de stal te financieren).

Samen met de fracties van D66, PvdA-GL en ONS heeft de SP geprobeerd het beleid t.a.v. de intensieve veehouderijen aan te passen. Tijdens de raadsvergadering zijn er drie pogingen ondernomen:

• een verzoek om de besluitvorming te verdagen om zo een ethische discussie mogelijk te maken;
  • een amendement met als doel de uitbreiding van bestaande intensieve veehouderijen te beperken;
  • een motie met als doel om de bestaande intensieve veehouderij extra te stimuleren om over te gaan op een meer milieu- en diervriendelijke bedrijfsvoering.

Alle pogingen zijn gestrand door de tegenstemmen van de coalitie-fracties CDA, CU-SGP, PU en VVD.