Handelt burgemeester tegen eigen uitspraken?

29 januari 2016

Handelt burgemeester tegen eigen uitspraken?

Foto: D. van Sluijs
Gisterenavond stond er een besloten bijeenkomst gepland door de gemeente voor de direct omwonenden van het AZC in Luttelgeest. Deze avond was ter informatie, maar vooral ook om te luisteren naar wat de omwonenden te zeggen hadden. Helaas vond onze burgemeester het nodig om onnodig ophef te veroorzaken door een noodbevel af te geven.

De gebeurtenissen die in andere gemeenten zijn voorgevallen hadden voornamelijk te maken met beslissingen nemen zonder inwoners erbij te betrekken of in beslotenheid met de raad te vergaderen. Waarom is er niet vooraf gecommuniceerd hoe dit proces gaat verlopen. Dat er bijvoorbeeld nog openbare bijeenkomsten worden georganiseerd om ook de onrust uit Luttelgeest weg te nemen die nu door deze commotie was ontstaan?

Het is meer dan logisch dat er geen pers aanwezig is bij een beslotenbijeenkomst voor omwonenden, mensen durven op deze manier toch meer vrij te spreken, maar om de media achteraf weer toe te laten is toch normaal? Om de media dan te woord te staan als burgemeester is toch transparant?

Tijdens de nieuwjaarstoespraak van de burgemeester sprak de burgemeester over de (schrijvende)pers.

De (schrijvende) pers moet kritische tegendaglicht houden wat door college besloten wordt en dat gebeurd niet.

Media zou niet meer op zoek zijn naar de waarheid achter de waarheid. Wanner de media dit wel is, zoals gisteren Omroep Flevoland die inwoners een vraag stellen, dan worden ze geweerd door een noodbevel van de burgemeester. [?]

Volgens ons is dit juist één van de oorzaken waardoor er "een gat tussen politiek en tussen de bevolking" onstaat. "Democratie wordt minder geloofwaardig", zoals onze burgemeester over de pers verkondigde.

Hoe geloofwaardig zijn we als gemeente nu zelf? Door deze zogenaamde geheimzinnnige praktijken? Media mag toch buiten de zaal wachten? Welk wangedrag heeft de media vertoond? Allemaal vragen die opkomen.....

Wordt vervolgd.....