Hart, hoofd en handen

Hart, hoofd en handen

Hart hoofd handen
Algemene beschouwing SP, november 2015

De SP fractie zou van alles kunnen zeggen over de cijfers in de begroting. Maar dat kan heel abstract en koud blijven en dat willen we niet , want  het gaat tenslotte om onze inwoners die met de uitvoer van die cijfers te maken krijgen.

Als oppositie partij kunnen we tegen de begroting af zetten, maar of dat dan het effect heeft wat we willen bereiken? Daarom eerst twee punten waar de SP blij mee is, die het college van de SP heeft overgenomen in beleidsaanpassingen.

1.    Vorig jaar oktober heeft de SP een motie ingediend om een orthopedagoog toe te voegen aan het sociale wijkteam. Jammer dat de wethouder hier toen niet aan wilde, maar fijn dat dit per 01-11-2015 toch gedaan is.

2.    Het college gaat gelukkig niet verder met het project ‘MEE-op-weg’. De SP fracite heeft dit een aantal keren aan de orde gebracht, heeft het zonde gevonden van het grote bedrag geld dat hier mee gemoeid was en of dit niet lokaal uitgevoerd kon worden. De wethouder is gelukkig tot inkeer gekomen, en neemt het idee van de SP over.

We zullen wel een motie indienen over de cliënt ondersteuning door MEE. Ondanks dat de wethouder heeft gezegd hier navraag naar te zullen doen, stemt dat de SP niet gerust. Mensen die een hulpvraag hebben en een zorgvraag indienen hebben recht op onafhankelijke cliënt ondersteuning. En daar ontbreekt het nu aan.

Tot slot wil de SP fractie nog iets zeggen over ‘vluchtelingen’.

Als het over vluchtelingen gaat, dan lijkt het wel alsof de samenleving in twee groepen uiteen is gevallen. Dat het voelt alsof je moet kiezen tussen het kamp van mensen die alles wat vreemd is buiten de deur willen houden of het kamp met naïevelingen die niet zien welke problemen we hebben in Nederland. Alle redelijkheid lijkt uit het debat verdwenen. Maar wie heeft daar belang bij?

Dikke kans dat u, raadsleden, zich niet aangetrokken voelt tot beide groepen. Dat u het vanzelfsprekend vindt dat we mensen die voor bommen op de vlucht zijn helpen. Dat u ook ziet dat er in Noordoostpolder problemen zijn en dat de komst van veel vluchtelingen de spanningen in de samenleving doen toenemen. De Noordoostpolder kent een geschiedenis van het hoofd koel houden, het hart warm en de handen uit de mouwen steken. We kunnen het ons dan ook niet permitteren om nu het hoofd in de schoot te leggen, het hart op hol te laten slaan en de handen in de zakken te houden. De fractie SP wil onze beschouwing afsluiten met een video clip. de clip is opgenomen op het AZC te Pekela en opgenomen door SP Pekela. De muziek is van Kira Dekker, die belangeloos hier aan mee gewerkt heeft.

Mijn oproep aan iedereen die de Noordoostpolder niet over wil laten aan de mensen die onze samenleving splijten:

‘Blijf niet mokkend aan de kant staan
Stel een daad en toon je moed
Laat je woede hand in hand gaan
Met het goede dat je doet’
(Karel Glastra van Loon)