SP stemt tegen exploitatie plan grondbedrijf

7 september 2015

SP stemt tegen exploitatie plan grondbedrijf

De SP heeft tijdens de raadsvergadering van 7 september tegen de vaststelling van het Meerjaren Perspectief Grondexploitaties (MPG) gestemd.

Een Grondexploitatie is een begroting die wordt opgesteld om de kosten en de opbrengsten van een ruimtelijk ontwikkelingsplan (bijvoorbeeld een nieuwe woonwijk of een nieuw industrieterrein) in beeld te brengen. Een MPG schetst voor alle ruimtelijke ontwikkelingsplannen gezamenlijk (grondbedrijf) de financiële risico's voor de komende jaren.

Juup Nijholt zei er tijdens de raadsvergadering het volgende over:

“Voorzitter, het Meerjaren Perspectief Grondexploitaties is een complex document. Het is een uitdaging om in het kort hier iets over te zeggen, zonder in vaktermen te vervallen. De doelstelling van het document is helder; namelijk het schetsen van de financiële risico's binnen het gehele grondbedrijf. Laat ik aan de hand van 3 punten met u kijken of deze doelstelling is behaald.

Punt 1. Het uitgiftetempo van bedrijventerreinen.
Dit is erg hoog ingeschat, tot wel bijna 30% boven het meest positieve scenario. Tegelijkertijd wordt niet beargumenteerd waarom dit uitgiftetempo zo hoog wordt ingeschat. Na twee keer schriftelijke vragen stellen krijgt de SP fractie argumenten boven tafel. Maar dan blijkt dat er voor 2015 een toevalstreffer tussen zit. Zonder deze toevalstreffer zou in 2015 slechts een uitgiftetempo gelijk aan het meest negatieve scenario zijn gerealiseerd.

Punt 2. Risicoanalyse.
Bij de berekening van de ratio weerstandsvermogen is door bureau PurpleBlue ten onrechte €2,3 miljoen van de voorziening voor het stadshart meegenomen als vrij besteedbaar deel van de algemene reserve grondexploitatie. Hierdoor lijkt de grondexploitatie veel gezonder dan hij in werkelijkheid is.

Dan ons derde en laatste punt: complex 80 of te wel het Stadshart.
De Grondexploitatie van het stadshart is uit het hele document gelaten!  Een van de meest risicovolle complexen met de bijbehorende miljoenenvoorzieningen is niet meegenomen in de risicoanalyse.

En dus terug naar de vraagstelling: voldoet dit document aan de doelstelling, namelijk het schetsten van de financiële risico's van het grondbedrijf???
Voorzitter, het antwoord is NEE. Het document schetst een Mooiweer plaatje.”