Algemene beschouwing SP Voorjaarsrapportage

29 juni 2015

Algemene beschouwing SP Voorjaarsrapportage

Foto: Denise van Sluijs

2015 is het overgangsjaar voor de zorg. Voor de SP een belangrijk onderwerp. Want hoe gaat het met de uitvoer? Werk het principe van ‘in eigen kracht’ wanneer je 90 bent en werkgever wordt van je eigen huishoudelijke hulp? Werkt het principe ‘een gezin – een plan’  maar de partijen rondom je kind niet om tafel kunt krijgen?  Hoe worden we als raad meegenomen in dit geheel?

Het is wat de SP betreft zorgelijk. Er kunnen geen cijfers aangeleverd worden. Niet over de hoeveelheid inzet huishoudelijke zorg. Geen cijfers over Jeugdzorg. Geen cijfers over de uitgaven van het budget. Helemaal niets.

En dan komt er ook nog een korting van 2.2 miljoen over het zorgbudget heen.

En dan komt het. Waar het coalitieakkoord heeft gezegd en ik citeer:’wij geven het college de opdracht de decentralisaties budgetneutraal uit te voeren. Wanneer dit niet toereikend blijkt te zijn, zal het college eerst de rijksoverheid aanspreken. Wanneer de kwaliteit van de geleverde zorg in Noordoostpolder desondanks op een onaanvaardbaar laag niveua komt te liggen, is lastenverzwaring de laatste optie.

Dit uitgangspunt staat nog keurig in de voorjaarsrapportage, maar niet meer in de perspectief nota. Daar wordt helemaal niet meer gesproken over een eventuele lastenverzwaring maar over het bijstellen van beleid (pagina 14).  En daar schuilt een groot gevaar in.

De SP wil dan ook heel graag van de wethouder weten waarom de afspraak in  het coalitieakkoord niet is doorgezet naar deze perspectiefnota, maar gekozen is voor beleid bijstellen…. En zijn de coalitiepartijen zich bewust van deze wijziging ten opzichte van het coalitieakkoord?

En dan onze motie. Het lijkt een onderwerp van niets ten opzichte van de miljoenen waar we over gaan. Maar toch… de exploitatie van de golfbaan moet opgenomen worden in de structurele uitgaven. Het gevaar dreigt dat deze wordt uitgesloten van de bezuinigingen op Sport, en dat gaat tegen ons solidariteitsprincipe.

Tot slot.
Om deze raadsvergadering vol te kunnen houden is het belangrijk dat we naast veel luisteren en debatteren we ook moeten zorgen voor ontspanning. Ik nodig u dan ook uit voor een potje golf…. Zowel in het dames als heren toilet is een soortgelijke golfspel neergelegd. Tijdens de inspanning kunt u zich dan ook ontspannen. Goed voor het ontlasten van uw lichaam….