Gemeente NOP rekent zichzelf rijk!

31 mei 2015

Gemeente NOP rekent zichzelf rijk!

Het college van de gemeente Noordoostpolder rekent zichzelf graag rijk. De jaarrekening van 2014 is positief afgesloten en wel met iets meer dan € 3 miljoen, zegt men. Maar eigenlijk is dit niet zo.  Het jaar wordt afgesloten met een positief resultaat van € 373.476. De SP fractie zal uitleggen hoe het komt dat de wethouder financiën zichzelf rijker rekent dan hij in werkelijkheid is.

Gedurende het jaar 2014 bleek dat sommige zaken meer geld zouden gaan kosten dan men vooraf had ingeschat. Om deze zaken toch door te laten gaan is aan de raad gevraagd om geld uit het reservepotje te mogen halen. Achteraf bleek dat men te veel uit het reservepotje had gehaald en wel iets meer dan € 2.6 miljoen. Dit mag niet zomaar terug gestort worden in het reservepotje, daarvoor moet het college toestemming vragen aan de raad. Het lijkt dus dat men €3.017.413 heeft over gehouden, maar het is dus in werkelijkheid €373.476.

Mooi dat er geld is overgebleven, kunt u denken. Maar ook hier zit een addertje onder het gras. Want voor het WMO beleid is er in 2014 voor ongeveer 2.4 miljoen euro méér binnen gekomen dan er is uitgegeven.

En dat is wat de SP niet uit kan leggen aan de buitenwereld. Het is voor ons niet een keus geweest om, op voorhand al, de bezuiniging die het Rijk voor 2015 en verder heeft afgekondigd deels uit te gaan voeren.

Nog even terug naar jezelf rijk rekenen. Dit jaar rekende men zichzelf rijk met € 2.6 miljoen. Maar over de jaarrekening 2013 was dit nog veel erger.

Er werd toen gezegd dat er € 2.2 miljoen euro ‘over’ was. Echter, er was toen € 5.4 miljoen uit het reservepotje gehaald waardoor het tekort van € 3.2 miljoen werd weggemoffeld.

Hoe houden we elkaar voor de gek!?