SP STELT SUBSIDIEVERLENING TER DISCUSSIE!

8 april 2015

SP STELT SUBSIDIEVERLENING TER DISCUSSIE!

De SP kreeg verontrustende berichten van inwoners uit de Noordoostpolder dat er een flink bedrag aan subsidie naar een paardeneventing zou gaan. Dit is de reden dat de SP fractie hier vragen over heeft gesteld. (zie hier)

De SP fractie is niet blij dat een topsportevenement, wat niets te maken heeft met Buurt, onderwijs en Sport impuls, wordt gefinancierd uit de BOS-impuls. Daarnaast nog eens 7.000 euro uit de subsidiering vrijwilligersorganisaties 2014. Mocht het zo'n grote promotionele waarde hebben dan horen deze financiën nog altijd uit de promotie en acquisitie te komen.

Om deze reden heeft de SP fractie dan ook gevraagd om dit onderwerp op de agenda van de eerstkomende RTG vergadering van 13 april te zetten om hierover met elkaar te spreken.
De SP bereid een motie vreemd aan de orde van de dag voor.

Zie hieronder de beantwoording van de gestelde vragen:
Inleiding/aanleiding: We zijn als SP fractie bevraagd over een eventuele subsidie toekenning aan: ´Stichting Kuinderbos Hippique Eventing Emmeloord´. Deze organiseren op 7 en 8 augustus een event.

Naar aanleiding hiervan hebben wij enkele vragen.

Vragen:

1. Krijgt deze stichting een subsidie van de gemeente Noordoostpolder voor dit evenement?
Antwoord: Ja, deze stichting krijgt een subsidie van de gemeente Noordoostpolder onder voorwaarde dat de provincie ook een subsidie verstrekt. Vorige week heeft de provincie de besluitvorming pas definitief afgerond. Daarom is de B&W-nota nog niet openbaar geworden. De B&W-nota en de beschikking gaan deze week mee met de nieuwsbrief van de raad.

Zo ja,
2. Wat is de hoogte van dit bedrag?
Antwoord: € 25.000

3. Wat zijn de voorwaarden die aan deze subsidie zijn verbonden?
Antwoord: In de beschikking zijn de volgende voorwaarden opgenomen:
- U dient nader onderzoek te doen naar de economische effecten van de organisatie van Eventing Emmeloord 2015. Deze rapportage dient uiterlijk 1 februari 2015 in het bezit te zijn van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Noordoostpolder.
- U dient een side-event te organiseren voor kinderen uit groep 7 en 8 van de basisschool om ze kennis te laten maken met de paardensport. Dit in het kader van sportstimulering onder jongeren;
- U dient een side-event te organiseren voor het bedrijfsleven van de gemeente Noordoostpolder (business to business);
- Wij verwachten binnen de verstrekte subsidie dat het evenement minimiaal 10.000 bezoekers trekt;
- U zoekt de samenwerking met andere toeristische trekpleisters / organisaties uit de gemeente Noordoostpolder met als doel om te laten zien wat de Noordoostpolder nog meer aan toeristischrecreatieve mogelijkheden te bieden heeft om daarmee de bezoekers langer in het gebied te houden.
- De subsidie wordt verleend onder de ontbindende voorwaarde dat de provincie Flevoland uiterlijk 1-2-2015 m.b.t. de te subsidieren activiteiten besloten heeft een subsidie van € 50.000 te verlenen, tenzij u binnen twee weken na besluitvorming bij de provincie kunt aantonen dat deze inkomsten op een andere wijze zijn gedekt.

4. Welke afweging heeft u gemaakt om deze subsidie toe te kennen?
Antwoord: Er zijn diverse afwegingen gemaakt om het evenement een subsidie te verstrekken. Ten eerste is het een evenement met hoge promotionele waarde die mensen naar dit gebied kan trekken. Ten tweede omdat er een bredere samenwerking is met recreatieve ondernemers in het gebied (Kuinderbos) om de Noordoostpolder via Eventing op de kaart te zetten (gebiedspromotie). Ten derde omdat het kansen biedt voor sportstimulering in de paardensport.

Aanvullend heeft de SP fractie de vragen gesteld waar deze 25.000 Euro dan precies vandaan komt zie hieronder:

In het kader van de afrekening van de BOS-impuls (Buurt, Onderwijs en Sport impuls) is in 2012 € 18.000 gereserveerd die mogelijk moest worden terugbetaald aan het Ministerie. Deze afrekening heeft inmiddels plaatsgevonden en terugbetalen is niet nodig gebleken. Geadviseerd wordt om dit gereserveerde budget van de BOS-impuls in te zetten ter dekking van de lasten van deze subsidieaanvraag en dit te regelen via de voorjaarsrapportage 2015. Het overige benodigde budget wordt gevonden in de budgetten ten behoeve van de subsidiering van vrijwilligersorganisaties 2014. Hiervoor is nog € 7.000 beschikbaar in 2014.