SP stelt vragen over vestiging Siemens in Lemmer

16 maart 2015

SP stelt vragen over vestiging Siemens in Lemmer

De SP fractie heeft vragen gesteld over het vestigen van de Siemens vestiging in Lemmer. Waarom niet in Flevoland? Ze gaan ons windmolen park onderhouden.

Hierbij de vragen die gesteld zijn door: Denise van Sluijs

Inleiding/aanleiding: Wij hebben vernomen dat het bedrijf Siemens, lemmer als thuisbasis heeft gekozen voor het toekomstige onderhoud aan windpark Westermeerwind en het onderhoud aan windparken op land.

Vragen:

• 1. De SP fractie is benieuwd waarom Siemens niet in de Noordoostpolder, Flevoland is gevestigd, maar een provincie naast ons Friesland.

Antwoord: Siemens had twee locaties op het oog, namelijk Urk en Lemmer. Het bedrijf zocht een locatie direct aan het IJsselmeer. Uiteindelijk is de keuze op Lemmer gevallen in verband met de beschikbare kaderuimte in combinatie met mogelijke uitbreidingsmogelijkheden in de toekomst.

• 2. Heeft Siemens ook in de Noordoostpolder gekeken naar mogelijkheden?

Antwoord: Nee, Siemens heeft niet in Noordoostpolder gekeken. Wij hebben zelf wel contact opgenomen met Siemens. Noordoostpolder heeft echter geen bedrijfskavels direct aan het IJsselmeer (dicht bij de windmolens) en beschikt niet over een buitendijkse haven en was daarmee voor Siemens geen optie als vestigingsplaats.

• 3. Had de Noordoostpolder/Provincie Flevoland Siemens tegemoet kunnen komen om zich hier te vestigen?

Antwoord: Urk heeft het maximale gedaan om Siemens binnen te halen. Dit werd bestuurlijk ook ondersteund vanuit de gemeente Noordoostpolder. Omdat Urk echter nog maar zeer beperkt kaderuimte beschikbaar heeft direct aan het water is de keuze op Lemmer gevallen. Ondanks dat het bedrijf deze activiteiten dus buiten onze provincie onderbrengt betreft het wel een buurgemeente wat mogelijke effecten met zich mee kan brengen (mensen aan het werk).

Het is een kwalijke zaak dat het als provincie en gemeente niet lukt om een groot bedrijf, die ook de onderhoud van ons windpark doet, in Flevoland te laten vestigen.