Wethouder gaat zonder opdracht van de Raad aan de slag met Stadshart

9 februari 2015

Wethouder gaat zonder opdracht van de Raad aan de slag met Stadshart

De SP zal tijdens het vragenhalfuurtje vragen stellen aan het college over het openplanproces dat  het college gaat starten rondom het Stadshart. De SP vindt het bijzonder dat het college een proces in gaat zonder  opdracht van de Raad, de raad is het orgaan dat de kaders stelt en het college voert dan de opdracht uit binnen de gestelde kaders. Voor de SP weer tijd om vragen te stellen.

Het college heeft afgelopen dinsdag bekend gemaakt dat ze met Provast breken. Dit houdt in dat de plannen rondom de Deel van tafel zijn. Alles ligt weer open. Goed van het college om bij de nieuwe ontwikkelingen de ondernemers en inwoners te betrekken maar voor de SP is het onduidelijk waarbij men betrokken wordt.

Kan men alleen iets vinden over de Deel of gaat het ook over de sloopflats (Anker, Boei enz.) en wat daar zou moeten gebeuren. Wat is het Stadshart eigenlijk? Hoort de lege plek tegenover het oude dr. Jansenziekenhuis daar ook bij? Wat doet dit met de Financiën? Het is ons daarom onduidelijk waar de inwoners bij worden betrokken.

Het college gaat een procedure in zonder dit in de Raad te bespreken. “Bijzonder”, zegt fractievoorzitter SP, Tjitske Hoekstra: “Het lijkt of dit college ons opnieuw monddood wil maken. Eerst door besloten overleggen te organiseren en nu gaat het college een procedure in zonder dit aan de Raad te hebben voorgelegd”.

“Voor ons is het onduidelijk waar de wethouder de mensen bij wil betrekken”. De Raad heeft geen kader gesteld wat nu het Stadshart is en dus geen opdracht heeft gegeven aan het college. Men gaat wederom voorbij aan het democratisch proces”.

De SP zal hierover dan ook kritische vragen stellen aan de wethouder tijdens het vragenhalfuurtje, maandagavond 9 februari.