Goede voornemens 2015 en de Deel

1 januari 2015

Goede voornemens 2015 en de Deel

Afgelopen week is de SP fractie bij elkaar geweest om terug te blikken op 2014 en vooruit te zien naar 2015. Tijdens deze bijeenkomst is nog eens uitgebreid stil gestaan bij de wijze waarop wordt omgegaan met de Deel en hoe de SP hierin staat.

Het college is in het begin van deze raadsperiode begonnen met de zogenaamde BOT-overleggen (Benen-Op-Tafel). Om het geheel de voordeel van de twijfel te geven, heeft de SP hieraan deelgenomen. Maar zoals  vooraf voorspelt gebeurde: de groepsdruk in deze informele bijeenkomsten en het monddood maken van raadsleden kwam in de Raadsvergadering van 30 juni  naar buiten. De SP heeft toen duidelijk aangegeven niet meer mee te willen doen aan achterkamertjespolitiek.

Het college heeft toen besloten geen BOT-overleggen maar  commissie vergaderingen te beleggen,  maar wel in besloten setting. Dit gebeurt wel vaker in de politiek. Er moet soms informatie gedeeld worden die niet publiek kan omdat deze informatie de onderhandelingen zou kunnen schaden. Dus de SP fractie is aanwezig geweest bij deze vergaderingen. De reden daartoe was: we hebben informatie nodig om tot een mening te kunnen komen, maar we laten ons niet verleiden tot meningen/uitspraken die in de openbare Raadsvergadering horen plaats te vinden.

Naar aanleiding van de commissie vergadering van 18 december jl over de Deel heeft de SP fractie besloten niet meer deel te nemen aan deze besloten commissievergaderingen. Want de uitspraak van de wethouder over dat de Raad hem een opdracht mee gegeven zou hebben naar aanleiding van de vorige besloten commissievergadering viel bij de SP fractie niet goed. Ten eerste:  er is  gepeild hoe de aanwezigen dachten over de verstrekte informatie; ten tweede: er is hierover niet openlijk  gedebatteerd in Raad; ten slotte: de SP fractie heeft zich niet laten verleiden een uitspraak te doen. De wethouder is namelijk bevoegd te handelen zonder af te stemmen met de Raad, als er achteraf maar verantwoording wordt afgelegd.

Om vooraf de mening te peilen en dat als opdracht om te buigen voelt voor de SP als monddood maken. In een openbaar debat kan het college, maar ook andere fracties zeggen: jullie waren er  toch ook mee eens?

Daarom zal de SP niet meer naar de besloten commissievergaderingen rondom de Deel gaan. Politiek hoort in de openbaarheid plaats te vinden en niet in achterkamertjes.

.