Cultuur voor iedereen!

15 december 2014

Cultuur voor iedereen!

In ons verkiezingsprogramma hebben wij bij het hoofdstuk Cultuur de volgende inleiding geschreven:

Het leven bestaat uit meer dan alleen werken en geld verdienen. Het voeden van de verbeelding en van de geest is net zo belangrijk.

Muziek die je maakt of waar naar je luistert, mooie schilderijen die je in het museum bekijkt of zelf maakt, toneelvoorstellingen waar je naar kijkt of aan meedoet. Dat zijn dingen die je uittillen boven de alledaagsheid van het bestaan. Het bevorderen en ruim baan geven aan allerlei vormen van creativiteit verrijkt ons leven. Een breed aanbod van kunst en cultuur dient daarom beschikbaar en toegankelijk te zijn voor een groot publiek, zodat we in de Noordoostpolder ook in de toekomst scheppende en uitvoerende kunst hebben van niveau.

Cultuur wordt bepaald door de kunst die wordt voortgebracht vanuit een omgeving. Kunst kan zich alleen ontwikkelen als daar ook een basis voor wordt gelegd. Kunstonderricht is daarbij van groot belang.

• De SP is van mening dat de functie die het Muzisch Centrum nu heeft, behouden moet blijven, zodat jong talent zich kan ontwikkelen.

• Daarom is de SP van mening dat de gemeente die moet stimuleren, en behouden wat er is.

• De SP wil dat kunstonderricht niet alleen aan de markt wordt overgelaten.

Wanneer in de Raad een discussie wordt gevoerd over kerntaken, zal de SP aangeven dat het ontwikkelen en in stand houden van Cultuur een kerntaak is van de overheid. Het aan de markt overlaten – privatisering – is een typisch neo-liberaal uitgangspunt.

Voor de SP is het belangrijk dat cultuur in het publieke domein blijft en niet wordt weggegeven aan de markt. Cultuur kun je niet exploiteren, en levert nooit dat rendement op wat bij verzakelijking hoort.

Het is voor ons van groot belang dat alle inwoners van de Noordoostpolder de mogelijkheid hebben kunst- en cultuuronderricht te volgen.