Donkere wolken boven de Zorg!

7 september 2014

Donkere wolken boven de Zorg!

Steenwijk/Emmeloord
Op verschillende locaties organiseert de vakbonden bijeenkomsten voor de thuiszorgmedewerkers van ZONL die te horen hebben gekregen dat hun baan stopt.

De onderhandelingen tussen ZONL en de gemeenten Steenwijkerland-Noordoostpolder-Urk (SUN) zijn voor de medewerkers niet goed verlopen. Men is overeengekomen dat het contract tussen de ZONL en gemeenten niet wordt verlengd. ZONL vraagt teveel geld, en de gemeenten bieden te weinig geld. Het gat is onoverbrugbaar.

Wat dan wel bijzonder is, is dat de partijen besluiten dat ZONL een bemiddelingsbureau gaat opzetten, waar de medewerkers (als ZZP-er) zich kunnen laten bemiddelen aan hun “eigen clienten”. Dan kan het wel voor een redelijk tarief per uur.

Hoe gaat dit in z’n werk?
De thuiszorgmedewerkers krijgt ontslag en kan aan de slag bij dezelfde client als ZZP-er tegen een uurtarief van € 12,50 per uur. De client moet zelf dit bedrag per uur betalen.

Voor ieder uur dat de ZZP-er werk, krijgt het bemiddelingsbureau €2,50 per uur van de gemeente. Voor een bemiddeling die maar eenmalig is, en dat terwijl de client en medewerker al aan elkaar gekoppeld waren.

Nu lijkt €12,50 per uur misschien een redelijk bedrag, maar hier moet nog de belasting vanaf, men moet zich zelf verzekeren tegen ziekte en een pensioen hiervoor opbouwen. Men kan ook bij onvoldoende werk geen beroep meer doen op de WW. Wanneer men vakantie heeft of ziek is, krijgt men geen inkomen. Per situatie kan het verschillen, maar men kan maar € 5,= per uur overhouden. Hiermee komen alleenstaanden onder het bijstandsniveau en worden dus afhankelijk van de bijstand.

De onderhandelaars hebben volgens de SP “boter op hun hoofd”.

De verschillende bijeenkomsten worden goed bezocht. De actiebereidheid is hoog. Er komen allerlei ideeen om aandacht van inwoners van de betrokken gemeenten te vragen. Handtekenacties – ophangen van posters  - verwendag voor clienten – het plaatsen van een “zorgkantoor” voor de deur van het gemeentehuis van Steenwijkerland.

De raadsvergaderingen worden bezocht. Ook hierbij is de opkomst goed.

De wethouder in Steenwijkerland spreekt de mensen toe. Jammer dat de thuiszorgmedewerkers een andere functienaam kregen. De wethouder noemde hen “HET SPUL”.

Emmeloord
Op 30-06-2014 zijn de medewerkers van ZONL met een aantal van hun clienten aanwezig bij het vragenhalfuurtje van de raadsvergadering. De SP stelt vragen aan de wethouder over de wijziging van de thuiszorg. Het blijkt achteraf dat veel zittende raadsleden niet weten wat er wijzigt, en oordelen onkundig.

Op 25-08-2014 komen er opnieuw thuiszorgmedewerkers naar het gemeentehuis om daar met posters hun protest te uiten over het verlies van hun baan

“Uw gemeente is 'zorg'-eloos”

“ Uw Zorg,”nu nog mijn werk”

“Ik verlies mijn werk, u uw Zorg”.

Opnieuw worden er vragen gesteld tijdens het vragenhalfuurtje. De SP stelt de vraag over de wijzigingen die worden doorgevoerd, voor 01-03-2014.  De Wethouder geeft aan dat alles blijft zoals het was tot 01-03-2015.

Steenwijk!
Het “zorgkantoor” voor de deur van het gemeentehuis (op het grasveld) is versterkt met een grote kraan met Sloopkogel en geeft duidelijk aan waar de gemeentes mee bezig zijn! De pers is aanwezig  met vijf man en neemt interviews af.  De mensen steken hun mening niet onder stoelen of banken.

De opkomst in de tent is goed. Alle stoelen en bankjes zijn bezet, er moeten zelfs mensen staan. Niet alleen medewerkers van ZONL zijn aanwezig, maar cliënten die zorg ontvangen.

Onder de aanwezigen was maar één wethouder. Is dit een signaal dat het geheel niet leeft onder de wethouders van Steenwijkerland – Emmeloord – Urk?

De acties zullen dagelijks worden doorgezet. Inmiddels is het door de landelijke pers opgepakt.

Volgens de laatste berichten zou de gemeente Steenwijkerland het voorstel hebben ingetrokken.

Wordt vervolgd.