CDA negeert kiezers

10 april 2014

CDA negeert kiezers

De uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen was heel duidelijk in de Noordoostpolder: rechts heeft verloren, met name de VVD, links heeft gewonnen dankzij de grote winst van de SP.

En wat is nu het advies van de informateurs? Ga een college vormen met de partij die door de kiezers is afgestraft. Tijdens de presentatie van het rapport werd door het CDA duidelijk gemaakt dat zij dit advies overnemen.

Het rapport bevat trouwens heel wat fouten, waaruit blijkt dat de informateurs niet zorgvuldig zijn geweest. Ook is duidelijk dat ze bij hun adviezen hoofdzakelijk hebben gekeken naar getalletjes en niet naar programma’s die mogelijk bij elkaar passen.

De SP heeft duidelijk aangegeven dat zij, als winnende partij, ook verantwoordelijkheid wil nemen. En dus wil meewerken aan collegevorming. Het lijkt alsof de informateurs daar niet serieus naar hebben gekeken. In het rapport staat dat geen enkele partij de SP als mogelijkheid heeft genoemd, maar tijdens de presentatie bleek duidelijk dat sommige partijen die optie wel hebben voorgesteld.

Wat de SP ook vreemd vindt is dat er zo weinig aandacht wordt besteed aan de komende overheveling van taken van de landelijke overheid naar de gemeente. De SP is met name op het punt van de zorg een betere partner voor zowel het CDA als de CU/SGP dan de rechtse partijen (met name de VVD).

Bij de rechtse partijen, en dan vooral de VVD, wordt alleen gekeken naar het geld en veel minder naar de mens. De SP is dan ook zeer verontrust dat een VVD, de architect van de bezuinigingen, wellicht zitting gaat nemen in het college. Het lokale CDA verloochent daarmee wat het landelijke CDA als oppositie beweert.

De informateurs geven trouwens wel erg veel onderhandelingsruimte aan de PU door te stellen dat zij samen met het CDA en de CU/SGP de basis vormen van een nieuw college.

De SP is van mening dat de duidelijke wens van de kiezers moet worden gehonoreerd en wil nog steeds meedoen aan gesprekken over collegevorming. Dat betekent geen VVD in het college, wel de SP in het college. Het CDA zou op die manier de kans op een zorgzame gemeente sterk vergroten.

De SP heeft daarom zichzelf uitgenodigd om in gesprek te gaan met het CDA. Er is namelijk tijdens de gesprekken met de informateurs niet gesproken over de 'inhoud'. Hennie Bogaards heeft aangegeven contact met ons op te nemen, maar tot op heden hebben wij niks gehoord. Het is toch een ernstige zaak dat een partij die een winst van 3 zetels heeft niet serieus wordt genomen door het CDA.