SP pleit voor verlagen raadsvergoeding

7 maart 2014

SP pleit voor verlagen raadsvergoeding

Door de crisis moet de overheid bezuinigen. De komende jaren worden waarschijnlijk flinke offers gevraagd van burgers en instellingen. De SP vindt het van belang niet alleen naar de burgers te kijken wat voor offer zij kunnen brengen maar ook naar het bestuur zelf.

Een raadslid in de Noordoostpolder ontvangt nu ruim 1315,- Euro Bruto vergoeding per maand. Het raadslidmaatschap is een deeltijdbaan dat de meeste raadsleden vervullen naast een voltijdbaan.

De SP vindt dit een erg groot bedrag. De raad die 20% van haar eigen vergoeding vaststelt. Een luxe die vrijwel geen enkele werknemer of vrijwilliger in dit land heeft.

SP Noordoostpolder is daarom van mening dat de vergoeding die wordt ontvangen door de gemeenteraadsleden met 20% naar beneden kan. Voor een gemeenteraadslid in de Noordoostpolder zou dat betekenen dat er maandelijks 263 vanaf gaat. Dit keer het aantal zetels (29x) is maandelijks al 7.627 Euro! Jaarlijks zal dit een besparing van 91.500 Euro opleveren.