Buurthuizen

30 oktober 2013

Buurthuizen

De Buurthuizen in Emmeloord hebben te horen gekregen dat er wordt bezuinigd op de buurthuizen. De wethouder gaf aan dat hij van 'de stenen' afwilde, of er een oplossing voor wilde vinden. Dit is geen goede zaak.

Volgens SP-lijsttrekker Tjitske Hoekstra is de bezuiniging onnodig en onwenselijk: "De buurt is de basis en de schaal van de toekomst. Juist activiteiten in de buurthuizen maken van een buurt een samenhangend geheel, waar mensen elkaar kennen en samen activiteiten ondernemen. Daar moet je niet op bezuinigen, maar juist in investeren!"

Onder het motto "RED ONS BUURTHUIS" wil de partij zoveel mogelijk buurtorganisaties, comités, verenigingen en vrijwilligers organiseren om de bezuiniging - en daaraan gekoppeld de (waarschijnlijk) noodgedwongen sluiting van buurthuizen - tegen te gaan.

Hoesktra benadrukt dat het initiatief tot actie niet partij-politiek gebonden is: "De SP neemt het initiatief tot deze actie, verontwaardigd als we zijn over deze bezuiniging. Wij zetten graag onze organisatiekracht in om acties te ondersteunen. Maar de concrete uitwerking moet komen van alle clubs, bezoekers, vrijwilligers, buurt- en opbouwwerkers en bestuursleden. Die moeten samen de handen in elkaar slaan. Alleen als zij er samen in slagen om de coalitie-partijen ervan te overtuigen dat het sluiten van buurthuizen onze samenleving meer kost dan dat het oplevert maken we een kans. Daar moet iedereen zich bij aan kunnen sluiten, ongeacht politieke voorkeur of achtergrond."

De buurt is een goede schaal om de publieke zaak te organiseren. Kleinschalige voorzieningen in de buurt brengen de menselijke maat in de publieke sector en maken veel bureaucratische controle en toezicht overbodig. De buurten moeten worden gevitaliseerd. Een levende buurt, met voldoende voorzieningen, waar mensen elkaar kennen en tegenkomen, vergroot de betrokkenheid en vermindert de anonimiteit. Een buurt waarin bewoners meer invloed en zeggenschap hebben, vergroot voor veel mensen het gevoel van verantwoordelijkheid voor de eigen omgeving.

Breng leven in de buurt. In een schone en veilige buurt, met kleinschalige voorzieningen en winkels, voldoende speelruimte en een leuk buurthuis, voelen mensen zich meer betrokken. Wie zich verantwoordelijk voelt voor het wel en wee van de eigen buurt, is ook betrokken bij de medebewoners in de buurt.

Maandag 21 oktober is de SP samen met de buurthuizen o.a. Revelsant en de Brulboei naar het vragenuurtje geweest. Dit om de buurthuizen te ondersteunen in hun verhaal. De brulboei heeft elke partij een papier overhandigd met de bezetting  van de brulboei.

Maandag 28 oktober waren de RTG's (Ronde Tafel Gesprekken) ook hier waren de buurthuizen aanwezig, dit met een hele groep vrijwilligers, huurders en anderen belanghebbenden. Met een groot spandoek en Protest borden van SP Noordoostpolder hebben zij geluisterd naar de vragen die zijn gesteld tijdens het vragenhalfuurtje.

Reacties

we moeten participeren en waar kun je dat het beste doen? bijv in buurthuizen. samen dingen doen elkaar ontmoeten ed...onlogisch dat er dan buurthuizen dichtgaan.