19e SP congres

10 juli 2012

19e SP congres

Op zaterdag 30 juni jl. stapten er 4 Jonge ROOD leden in de auto als afgevaardigden naar het verkiezingscongres in Den-Bosch. Wij waren niet de enigen: ruim 1200 mede-SP’ers voegden zich in de Brabanthallen bij ons. Het is echt een enorme happening. Het begint al bij het gevoel... Heel bijzonder om met zovelen bij elkaar te zijn, zovelen die dezelfde droom hebben van een ander Nederland, een sociaal en menselijk Nederland.

De SP stelde op het congres het verkiezingsprogramma 'Nieuw Vertrouwen' en de kandidatenlijst voor de Tweede Kamer vast. Volgens Ronald van Raak, vertegenwoordiger van de programmacommissie, is het programma dankzij de inbreng van de congresafgevaardigden opnieuw beter geworden.
Na het eerste concept van het verkiezingsprogramma hebben de afdelingen wijzigingen mogen inleveren, aan de hand waarvan een tweede concept gemaakt is. Vervolgens zijn alle afdelingen weer aan de slag gegaan. Op de tweede versie zijn bijna 600 wijzigingsvoorstellen ingediend, waarvan een klein deel is overgenomen door de congrescommissie.

De afdelingen kregen tijdens het congres de tijd om te pleiten voor hun voorstellen en de rest van de zaal te overreden voordat er over gestemd ging worden. De wijzigingsvoorstellen die niet ingetrokken of overgenomen waren, zijn in de middag in stemming gebracht. Dat ging in razend tempo.

Het congres werd toegesproken door Steingrimur Sigfusson, minister van Economische Zaken en vice-premier van IJsland. Zijn partij zit sinds 2009 in de regering en heeft dus de zware taak de puinhopen van het faillissement van de IJslandse banken op te ruimen. Toch heeft het land de laatste jaren grote stappen voorwaarts gemaakt: een teruglopende werkloosheid, forse economische groei en het begrotingstekort is van 13% teruggebracht naar 1,5%.

Sigfusson benadrukte dat het mogelijk is om op een sociale manier de crisis te lijf te gaan. Door de verzorgingsstaat intact te houden garandeerde de regering zo dat ook mensen die hun baan kwijtraken, iets te besteden houden, wat de economische groei ten goede kwam. Het belangrijkste advies van de vice-premier was: wees eerlijk en neem snel besluiten.

Lieke Smits, de kersverse voorzitter van ROOD vertelde in haar toespraak klaar te zijn met het beeld alsof ouderen en jongeren tegenover elkaar staan. ‘En als ik dan studenten met chique blousejes op televisie hoor praten over een generatieconflict, en over generationele verdelingsvraagstukken, dan vraag ik mij af wie zij zijn. Wie vertegenwoordigen zij eigenlijk? Praten zij namens de studenten op de kappersopleiding? Vertegenwoordigen zij de Rotterdamse jongere die zijn wijk achteruit ziet gaan? Nee, die jongeren voelen zich niet vertegenwoordigd door studenten in maatpakken die consequent ouderen in een kwaad daglicht stellen’, aldus Smits, die aankondigde met ROOD de strijd aan te blijven gaan tegen jeugdwerkloosheid, huisjesmelkers en armoede onder kinderen.

(Foto: Reci en Harry van Bommel)

Tijdens de pauze is er zelfs nog tijd geweest om een gesprek te hebben met Harry van Bommel, over Turkije en de Koerden.

SP-leider Emile Roemer sloot het congres af met zijn toespraak. 'We maken een nieuw begin. Om het vertrouwen van mensen in de economie, het vertrouwen van mensen in de politiek en het vertrouwen van mensen in elkaar te herstellen. Het is onze plicht om te gaan bouwen aan ‘nieuw vertrouwen.’

'Als we het goed aanpakken, wordt 12 september een heel mooie dag. Voor ons, maar vooral voor al die mensen nu het vertrouwen in de politiek hebben verloren. Mensen die van ons verwachten dat wij er zullen zijn voor hen. Gemakkelijk zal het niet worden, het land besturen in een tijd van diepe crisis. Het is moeilijk je eigen huis te bouwen op de puinhopen van een ander. Maar we doen het toch, omdat wij Nederland niet rechts laten liggen.'