Bezoek aan Ter Apel

24 mei 2012

Bezoek aan Ter Apel

Busjes vol voedsel en kleding, tassen vol medicijnen, dekens en tenten. Het vluchtelingenkamp van uitgeprocedeerde asielzoekers in Ter Apel kreeg donderdag 17 mei 2012 van alle kanten hulp aangeboden. Wij als SP NOP zijn hier ook met z'n drieën heen gegaan met een mand vol sinaasappels, kleden en jassen. We hebben verschillende berichten voorbij zien komen en vonden het dan ook belangrijk om daar eens te kijken hoe het er aan toe ging.

De vluchtelingen zijn uitgeprocedeerd en moeten terug naar hun land van herkomst. Voor vele asielzoekers is het niet veilig om terug te keren naar het land van herkomst. Hoewel IND de landen op veiligheid toetst vinden velen desondanks de thuissituatie te gevaarlijk en vrezen bij terugkomst gedood te worden.

Voor Irak geldt dat de aszielzoekers alleen terug kunnen wanneer dit op vrijwillige basis is. Dat brengt minister Leers (Immigratie, Integratie en Asiel) in een spagaat. Volgens hem zijn de mensen uitgeprocedeerd en heeft hij ze niks meer te bieden. Maar door de Iraakse weigering is terugsturen geen optie en dreigen de mensen illegaal in Nederland te moeten verblijven.

De Volkskrant was deze dag ook aanwezig om luchtfoto's te maken, om een beeld tegeven hoe groot het kamp op dit moment eigenlijk is.

Één van de verhalen die we te horen kregen was van een Somalische man. Hij was in Nederland uitgeprocedeerd, en daardoor uitgeweken naar Belgie, daar werd hij opgepakt door justitie en uitgeleverd aan Nederland, hij werd opgehaald door de Nederlandse politie die hem vervolgens op station Rosmalen uit de auto zette met de mededeling; ''Wij gaan nu een rondje rijden en we zijn over een kwartier hier terug, ben je hier dan nog steeds, dan pakken we je op en ga je de gevangenis in''. Logisch dat de man eieren voor zijn geld koos en is gaan zwerven, met alle gevolgen van dien.

Wij hopen toch echt dat minister Leers iets doet tegen deze verschrikking. Het kan niet dat mensen zo moeten leven.