BUITENGEWOON SOCIAAL SP NOORDOOSTPOLDER

19 januari 2012

BUITENGEWOON SOCIAAL SP NOORDOOSTPOLDER

2012 is voor de Noordoostpolder een jubileum jaar. De polder is 70 jaar geleden droog gelegd en 50 jaar geleden een zelfstandige gemeente geworden. De gemeente lanceert daarom gelijk de campagne met het thema 'Buitengewoon Noordoostpolder'.

Sinds 2002 werkt de gemeente al aan gebiedspromotie, ondanks verschillende pogingen is het tot nu toe zonder groot succes geweest. Om dit te verbeteren heeft de nieuw opgezette campagne als eerste mijlpaal de slogan 'Buitengewoon Noordoostpolder' bedacht.

Het logo heeft de vorm van de Noordoostpolder en moet de verkaveling van het gebied weergeven.  Het beeldmerk en de campagne blijven de komende jaren verbonden aan het gebied. De gemeente heeft daar de komende drie jaar 250.000 euro voor uitgetrokken.

2012 wordt ook het jaar van SP Noordoostpolder. Wij willen dan ook een eigen afdeling opzetten in de Noordoostpolder.

Dit jaar is het thema van de SP Noordoostpolder 'Buitengewoon sociaal SP Noordoostpolder'. Wij willen hiermee duidelijk maken dat de Noordoostpolder Buitengewoon asociaal bezuinigd.

"Buitengewoon Noordoostpolder bezuinigt buitengewoon asociaal".

Het is toch mooi dat er 250.000 euro wordt uitgetrokken voor een campagne, terwijl er druk wordt vergaderd over de minima hier in de Noordoostpolder. Een bezuiniging hier, een bezuiniging daar. Naar ons idee klopt er dan iets niet. Het lijkt ons dat de gemeente het welzijn van zijn burgers toch voorop stelt. Dat iedere inwoner van de gemeente Noordoostpolder een maaltijd kan eten en/of met zijn of haar problemen terecht kan bij een organisatie .......

Dit jaar wordt er flink bezuinigd op de ´Zorg- / welzijnsorganisaties´. Op al deze organisaties wordt in ieder geval 10% bezuinigd en dan hebben wij het hier niet over de Voedselbank en STIP-GGZ. STIP-GGZ wordt zelfs met 60% gekort in de subsidie.

De Voedselbank vraagt een subsidie van 6.500 euro, wat toch eigenlijk niet de bedoeling is, want straks klopt iedereen aan voor een subsidie, aldus de wethouder. Laat de vrijwilligers van de Voedselbank zelf maar uitzoeken hoe zij aan het geld voor onderdak moeten komen.

Wat wij dan ook willen aangeven, is dat de Noordoostpolder de bezuiniging op de verkeerde plekken neerlegt. Dit hoeft niet alleen bij Buitengewoon Noordoostpolder weg te komen, maar dit kan ook bij een tal andere plekken vandaan komen. Je vindt 250.000 euro dan misschien ook niet terug op de begroting, zou die subsidie van 6500 dan wel ergens terug te vinden zijn? Die nodig is om zijn burgers te voeden.

DE VOEDSELBANK
Op dit moment telt de Voedselbank in de Noordoostpolder 105 gezinnen, dit zijn in totaal 380 mensen waarvan 48% jonger zijn dan 18 jaar. Naar verwachting gaat dit helaas het komende jaar toenemen.

Dit jaar heeft de woningbouw vereniging  Mercatus zich teruggetrokken, waardoor de Voedselbank het onderkomen niet meer kan bekostigen. Dit is dan ook de reden waarom zij naar de gemeente is gestapt om een subsidie aan te vragen. De voedsel bank krijgt een waarderingssubsidie van 3.000 euro, daarnaast wilden zij een extra subsidie van 6.500 euro voor de huisvesting. De kosten voor huisvesting zijn 7800 euro excl. stroom.

Wethouder Hennie Bogaards-Simonse over deze aanvraag van de subsidie: “De voedselbank zou na 5 jaar zo langzamerhand wel zelfvoorzienend moeten zijn”. Zij raadt dan ook de motie die is ingediend sterk af, omdat er meer zelfstandig ongesubsidieerde hulpverlenende instanties zijn. “Wat als zij in januari op de stoep staan, omdat ze ook niet helemaal uitkomen, wat is dan uw reactie? Moet er dan ook maar extra geld bij? En waar blijven we dan me onze bezuinigingen?” Aldus Wethouder Hennie Bogaards-Simonse.

De Voedselbank krijgt dit jaar gelukkig nog de susidie van 6000. Halverwege 2012 volgt dan nog eens 3.500 euro. Dat laatste bedrag wordt alleen uitbetaald als de Voedselbank maatregelen heeft getroffen om vanaf 2013 op eigen benen te kunnen staan. De gemeente gaat de vrijwilligers begeleiden om dat voor elkaar te krijgen.

WAT VINDT SP NOP  VAN DE VOEDSELBANKEN?
De SP is in principe tegen voedselbanken, wij vinden dat in een rijk land zoals Nederland geen honger geleden mag worden. Echter is dat helaas op dit moment wel het geval. Zolang dit niet is opgelost zijn de voedselbanken heel belangrijk voor de minima.

Wij vinden dat de gemeente Noordoostpolder een zorgplicht naar zijn burgers toe heeft. Daarom moet de Voedselbank structureel gesteund worden door de gemeente, in ieder geval zolang deze nodig is in de Noordoostpolder. Daarnaast zijn wij van mening dat deze financiële last en verantwoordelijkheid niet op de schouders van vrijwilligers gelegd mag worden.

STIP-GGZ
STIP GGZ Nop is een extreem laagdrempelige gratis voorziening voor iedereen met vragen over de geestelijke gezondheidszorg. Zij helpen de mensen met het verduidelijken van de vraag en wijst de weg en voorziet daarmee in de behoefte aan direct en persoonlijk contact.

Het zijn zware tijden in Nederland, crisis wordt gezegd, dus ook voor de Noordoostpolder bezuinigingen. De gemeente Noordoostpolder wil 10% bezuinigen op alle subsidie aanvragen.

STIP GZZ ontving in 2011 een bedrag van ongeveer 57.000 euro hiermee konden ze  de huur (1200 euro per maand op een prachtige locatie in het centrum van Emmeloord), 1 part-time salaris (20 uur, schaal 8 CAO Welzijn), administratie (telefoon, internet, postzegels en papier) en activiteiten (die zoveel mogelijk door eigen inspanning terugverdient worden) betalen.

Wetend dat er bezuinigingen aankwamen hebben zij voor 2012 47.000 euro subsidie aangevraagd. Wat wijst de gemeente hen nou toe als subsidie, 26.600 euro. Paniek natuurlijk, de betaalde kracht kan hiervan niet betaald worden en ze kunnen net de huur van betalen. De beroepskracht is een continuerende factor in een voorziening die verder met alleen ervaringsdeskundige vrijwilligers werkt.

WAT VINDT SP NOP  VAN STIP-GGZ
Een organisatie die met goedkeuring van de gemeente 5 jaar geleden is opgestart die zich elk jaar moest verantwoorden naar de gemeente en elk jaar de subsidie kreeg omdat het een succes was. Een dergelijk organisatie dan in deze mate korte is onmenselijk.

En de SP heeft als één van zijn motto’s menswaardigheid. Door het wegvallen van STIP komen mensen met psychische problemen letterlijk op straat te staan de mogelijkheid dat ze weer vervallen in hun oude gewoontes is groot. Dus verplichtte opnames, medicijnen etc. Dit gaat de gemeenschap heel wat meer kosten dan die 20. 000 euro extra subsidie die STIP vraagt.