h
Verkiezingsprogramma 2018

Onderwijs


Voor kinderen en jongeren is de school een belangrijke ontmoetingsplek. Kleinschaligheid in het onderwijs is essentieel om een veilige leeromgeving voor kinderen te creëren, waarbij het kind centraal staat. Wij staan voor de menselijke maat. Bij leuke activiteiten houdt de school rekening met armere gezinnen zodat elk kind kan deelnemen aan vieringen en mee gaat op schoolreisjes

Een ambachtelijk vak kunnen leren moet een optie zijn die vaak ontbreekt op scholen. Kinderen en jongeren die graag met hun handen werken, moeten alle ruimte krijgen om zich te kunnen ontplooien. 

De beste investering voor de toekomst, is een investering in het onderwijs. Goed onderwijs zorgt ervoor dat de jeugd zijn talenten kan ontwikkelen en een goede plaats in de samenleving verwerven. Het is daarom van groot belang dat het onderwijs van hoge kwaliteit is en voor iedereen toegankelijk. Financiële drempels mogen daarbij geen rol spelen. 

Leraren doen ontzettend belangrijk werk. Zij moeten de ruimte krijgen om dit werk te doen en daar hoort ook een eerlijke beloning bij. Het is van belang dat de gemeente blijvend aandacht heeft wat betreft de doorstroommogelijkheden voor leerlingen en de aansluiting op de arbeidsmarkt.

Een Multifunctioneel Kindcentrum (MFK) Dit is een plek waar kinderen van nul tot twaalf jaar de hele dag kunnen leren, spelen en ontwikkelen. Het aanbod bestaat uit een peuterspeelzaal, basisonderwijs, kinderopvang, consultatiebureau en een “loket” voor CJG*. 

4.1 Een kindcentrum is een ideale oplossing voor het onderwijs in de dorpen. De gemeente moet om die reden de oprichting en instandhouding actief stimuleren en waar nodig volledig meewerken.

4.2 Om basisonderwijs voor ieder dorp te behouden wordt samenwerking tussen basisscholen gestimuleerd. 

4.3 Peuterspeelzalen zijn een basisvoorziening in de wijken en dorpen en moeten behouden blijven.

4.4 Geld mag geen belemmering zijn voor toegang tot de peuterspeelzaal.

ZWEMONDERWIJS
4.5  Herinvoering van schoolzwemmen. In een zo waterrijk land als Nederland is het 
onverantwoord dat steeds meer kinderen geen zwemdiploma hebben. samenwerking tussen middelbare scholen

4.6 Het stimuleren van samenwerking tussen middelbare scholen, waar het gaat om het behoud van alle vormen van middelbaar onderwijs.

4.7 De gemeente moet scherp blijven controleren, signaleren en waar nodig actief zorgen dat schooluitval stopt. 

Leer- en Werkplekken
4.8 De gemeente dient afspraken te maken met werkgevers voor wat betreft leer- en werkplekken.

Vervoer/verkeersveiligheid
4.9 Bustijden moeten aansluiten op tijden van het onderwijs. 

4.10 Verkeersveiligheid op schoolfietsroutes krijgt de hoogste prioriteit. 

4.11 Verkeersonveilige situaties rond scholen worden direct aangepakt samen met scholen, ouders en leerlingen.

4.12 De gemeente zorgt voor een digitaal (en telefonisch) meldpunt waar bewoners onveilige verkeerssituaties kunnen aanmelden.

4.13 Bustijden vanuit de dorpen moeten aansluiten op de schooltijden.

ONDERWIJS
4.14 Het speciaal onderwijs blijft toegankelijk voor kinderen die dat nodig hebben.

4.15 We investeren in gratis taallessen voor jong en oud en breiden het aanbod in de dorpen en wijken uit, zodat iedereen een plek vindt op de arbeidsmarkt. Daarbij komt ook het verwerven van digitale vaardigheden.

U bent hier