Niet lenen maar lichte verhoging OZB

14 november 2016

Niet lenen maar lichte verhoging OZB

De SP dient een amendement in om de OZB te verhogen met de macronorm van 1.97%, zoals vastgesteld in de perspectiefnota.

Uitgangspunt voor de SP is de jaarlijkse de gemiddelde stijging van de gemeentelijke kosten (de CBS-index) blijft volgen. Elke lagere indexering leidt ertoe dat we moeten inleveren op voorzieningen. En dat is nu wat de SP niet wil, dan moeten we gaan lenen om onze voorzieningen te kunnen betalen.

Om deze reden dient de SP het onderstaande amendement in.

Overwegende dat:

1. in de Perspectiefnota van juni 2016 wordt gesproken een OZB verhoging van 1,97%(marcronorm), door een meerderheid van de raad is vastgesteld
  2. het college in de Meerjarenbegroting voorstelt hiervan af te wijken;
  3. de reden van de 0-lijn het positieve totaalresultaat op de begroting wordt aangedragen;

van mening dat

1. het positief totaalresultaat van de begroting behaald wordt, mede doordat er over de hele periode van de meerjarenbegroting, met een incidenteel karakter, € 5,5 miljoen uit de Koepelreserve Sociaal Domein wordt gehaald voor de Jeugdzorg om budgetten en beleid in 2020 structureel sluitend te hebben;
  2. het nieuwe beleid rondom de WMO (HH) nog onduidelijkheden heeft in uitvoer en daardoor risico’s op het financiële deel;
  3. de evaluatie minimabeleid nog niet aan de orde is geweest;
  4. nog investeringen gevraagd worden in het project Voorzien in Vastgoed;

besluit het voorstel als volgt aan te passen:
Door het totaal resultaat van de begroting heeft het college het verantwoord en wenselijk geacht om de macrornorm voor de OZB-tariefstijging niet toe te passen en de tarieven op het zelfde niveau te houden als in 2016. De OZB te verhogen met 1.97% zoals in de Perspectiefnota is vastgesteld door de Raad.

Wat nog een streven voor de SP in de Noordoostpolder is:

• Kleine ondernemers krijgen een steuntje in de rug door de OZB voor huurders van bedrijfspanden helemaal af te schaffen. Deze lasten verschuiven we naar de vermogende verhuurders van vastgoed die nu nog vaak veel te hoge huren vragen.