SP: 'Salaris directeur HVC moet omlaag'

23 mei 2016

SP: 'Salaris directeur HVC moet omlaag'

Foto: Juup Nijholt

Het salaris van de directeur van HVC moet voldoen aan de Wet Normering Topinkomens (WNT). Dat vindt de SP in Noordoostpolder. Daarom komt de Partij in de raadsvergadering van 30 mei met een motie die de wethouder oproept zich hiervoor sterk te maken. Gemeente Noordoostpolder is samen met 45 andere gemeenten en 6 waterschappen aandeelhouder van de NV HVC.

De directeur van HVC verdiende in 2015 €262.000 exclusief €67.000 voor de auto van de zaak. Op basis van de WNT zou maximaal €178.000 zijn toegestaan. SP woordvoerder Juup Nijholt: "€178.000 is nog steeds heel erg veel". Formeel geldt de WNT alleen voor (semi-) publieke instellingen en niet voor HVC. NV's (en BV's) waarin de overheid deelneemt zijn door de wetgever buiten de WNT gehouden. De belangrijkste overweging hierbij is dat de overheid via het aandeelhouderschap voldoende invloed kan uitoefenen op het belonings-beleid. De SP roept de wethouder nu op deze invloed daadwerkelijk te gaan uitoefenen. Nijholt: "De waterschappen gaan tijdens de aandeelhouders-vergadering van 2 juni aandringen om het beloningsbeleid binnen HVC uit te voeren conform de WNT. De motie vraagt aan de wethouder om als gemeente Noordoostpolder de waterschappen hierin te steunen".

De motie is inmiddels binnen de commissie besproken. Wethouder Poppe ziet de motie als een goede steun in de rug. De motie kan waarschijnlijk rekenen op een brede steun in de gemeenteraad.