Schaliegas avond PvdA

27 september 2013

Schaliegas avond PvdA

Woensdag 18 september kwam tweede kamerlid Jan Vos van de PvdA een bezoek brengen aan de Noordoostpolder.  Door de actiegroep Schaliegas Vrij Noordoostpolder was een kleine manifestatie georganiseerd, zowel bij de boorlocatie te Marknesse als bij het Voorhuys in Emmeloord.

De SP was in Emmeloord ook aanwezig om de actie te ondersteunen.

Dhr Jan Vos beantwoorde verschillende vragen van aanwezigen. Maar het was vooral een PvdA campagne moment. Vos gaf dat hij hoopte de tweede kamer fractie mee te krijgen om tegen schaliegasboringen te zijn, zolang deze niet veilig kunnen plaatsvinden.

Vanuit de gemeente kwam de oproep om helemaal van de boringen af te zien. Hier ging Vos niet op in. Hij bleef op het standpunt dat wanneer het veilig kan, de PvdA niet tegen schaliegasboringen zal zijn.

Het SP standpunt is: Er is geen enkele reden om haast te maken met de winning van schaliegas.  Dat gas loopt niet weg, de prijzen zullen alleen stijgen en de winningstechnieken alleen maar beter. Nú winnen is met de huidige gasprijzen niet eens rendabel, zeker niet als we willen voldoen aan de milieu- en veiligheidseisen die ook voor andere mijnbouw gelden.

Als veiligheid, gezondheid en milieu in geding zijn, dan wil de SP harde garanties.  'We gaan niet over één nacht ijs, en bij twijfel gaan we niet boren.'