h
Verkiezingsprogramma 2018

Kunst, Cultuur en Sport

Sport is meer dan alleen een vrijetijdbesteding. Actieve deelname aan sport is van groot belang voor de gezondheid van inwoners. Sporten leert deelnemers, waaronder kinderen en jongeren, om in groepsverband te werken met de daarbij behorende regels. Ook levert sport een bijdrage aan de sociale cohesie in de gemeente, wat je ook wel kan zien als een ‘’thuisgevoel’’. Dit zie je op dit moment voornamelijk terugkomen in de dorpen. Daarom is het van belang dat de gemeente voorwaarden schept om vele mogelijkheden aan te bieden. Een betaalbaar en zinvol aanbod van sportactiviteiten zal daar een grote rol in kunnen spelen.

Naast de Noordoostpolder zelf hebben we twee bijzondere cultuur historische plaatsen: Schokland en het Waterloopbos. Beiden willen we behouden, maar wel onder bepaalde voorwaarden: de boeren rondom Schokland hoeven er niet beter (maar ook niet slechter) van te worden. Er wordt aan beide een groot bedrag aan gemeenschapsgeld gegeven. Hier zitten risico’s aan verbonden. Dit vraagt een zorgvuldige uitvoer. 

Architectonisch Cultuurerfgoed
7.1 Werelderfgoed Schokland moet behouden blijven.

7.2 De eigenheid van de polder, de windsingels, de boomwallen, de vlakverdeling, de vorm van de boerderijen en andere architectuur (het dorp Nagele) moet behouden blijven.

7.3 De Golfslag mag niet gesloopt worden.  De Noordoostpolder kent maar weinig gebouwen van historische waarde.

De Poldertoren 
Is een cultureel erfgoed dat onze Noordoostpolder identiteit geeft.

7.4 Deze moet in eigendom van de gemeente als blikvanger blijven bestaan.

7.5 Uitgangspunt is dat de toren toegankelijk blijft voor publiek en voor het gebruik van het carillon.

7.6 Kosten van exploitatie voor andere doeleinden moeten hierbij zo neutraal mogelijk zijn.

7.7 De Poldertoren is een geschikte locatie voor een VVV gedurende de zomermaanden.

Kunst- en cultuuronderwijs
Cultuur wordt mede bepaald door de kunst die wordt voortgebracht vanuit een omgeving. Kunst kan zich alleen ontwikkelen als daar ook een basis voor wordt gelegd. Kunstonderwijs is daarbij van groot belang.

7.8 Kunstonderwijs mag niet alleen aan de markt worden overgelaten. 

7.9 Gelegenheid in alle dorpen voor kunst en cultuuronderwijs te kunnen volgen.

BIBLIOTHEEK
7.10 De Bibliotheek moet toegankelijk zijn voor iedere inwoner van de gemeente. 

7.11 Het abonnementsgeld mag geen belemmering zijn.

7.12 De initiatieven in de dorpen om een boekuitleen zelf te ontwikkelen worden ondersteund door de bibliotheek en/of de gemeente.

SPORT
7.13 Er moet een grote diversiteit aan sport binnen de gemeente zijn.

7.14  Kinderen uit gezinnen met een onze inkomenst grensmoeten volop kunnen deelnemen aan sport. 

7.15 Ieder kind op de basisschool krijgt in ieder geval gymles van een vakdocent. 

7.16 Ieder kind moet na de basisschool kunnen zwemmen, door schoolzwemmen in te voeren.

7.17 Behouden van speeltuinen in wijken en dorpen. Kinderen moeten voldoende ruimte hebben om buiten te spelen. 

7.18 Er moet een ‘ouderen-beweegtuin’ komen.

7.19 Bestaande (sport) voorzieningen/accommodaties dienen op termijn te voldoen aan eisen die daar in redelijkheid aan kunnen worden gesteld.

U bent hier