stemverklaring inzet geld huishoudelijke hulp

8 maart 2015

stemverklaring inzet geld huishoudelijke hulp

Als SP zijn we voor het collegevoorstel om de  1,6 miljoen die onze gemeente ontvangen heeft voor de inzet op Huishoudelijke hulp 1 ook daarvoor in te zetten. Daar kun je niet tegen zijn!

Wel hebben we veel zorgen over de wijze waarop het nu gaat met de wijzigingen rondom de huishoudelijke hulp.

We hebben zorgen over 2 groepen mensen: de mensen die de huishoudelijke hulp ontvangen en diegene die dit uit moet voeren.

Om bij de thuiszorgmedewerkers te beginnen. Het is in de ogen van de SP onfatsoenlijk dat er niet ingezet wordt op een echt salaris.

Voor 12,50 euro zou men zich een aantal zelf aanvullende sociale zekerheden kunnen regelen. Maar de tarieven die genoemd zijn in het bestand dat wij hebben gekregen van de wethouder kloppen niet. Er wordt ons iets voor gerekend wat niet overeenkomt met de werkelijkheid. Het lijkt er dan ook op dat het college ons het mooier voor schildert dan dat de werkelijkheid is. Men zou het niet zo slecht hebben om voor bruto 12.50 euro aan de slag te gaan.

Helaas blijft dit een salaris waarvan men uitgesloten is van de sociale zekerheid! En dat is niet waar de SP voor staat.

Het kabinet heeft ons opgezadeld met iets wat bijna onuitvoerbaar is. En dit college opgescheept met een beleid wat ten hemel schreiend is.

Deze raad is in meerderheid mee gegaan met de voorstellen die door dit college zijn gemaakt. En we hebben dan ook maar af te wachten wat het in werkelijkheid wordt.

Daarnaast is het val van de thuiszorgmedewerkers in een rap tempo omgezet van huishoudelijke verzorger naar schoonmaakster. Daarmee doen we ook te kort aan het werk dat men hiervoor deed.

En dan de inwoners die een schoonmaakster krijgen. Er wordt wel heel veel van de mensen verwacht in een hele korte tijd. De data van communiceren en invoer van wijzigingen zitten veel te kort op elkaar. Het laat aan communicatie te wensen over, de rekentool op de site van de gemeente moet je een officepakket voor in huis hebben, de onzekerheid, de uren reductie, en manier van her-indiceren, en zo zijn er nog heel wat punten die we hier kunnen noemen.

We maken ons ernstige zorgen hoe het nu gaat. We hopen dat het allemaal goed gaat komen, maar hebben ernstige twijfel en zullen ons netwerk dan ook gebruiken om de signalen dan ook serieus te nemen.

Het laatste wat de SP hierover wil zeggen: het komt op ons over dat het college en ZONL geen gezamenlijk doel hebben. Het lijken twee organen, die onafhankelijk van elkaar werken, terwijl ze één gezamenlijk doel hebben: alles in het werk te stellen om het voor de cliënten en werknemers en daarmee de inwoners van de Noordoostpolder, goed te laten verlopen.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.