h
Verkiezingsprogramma 2018

Bereikbaarheid


Een goede, veilige bereikbaarheid is van groot belang voor zowel inwoners als bezoekers van de Noordoostpolder. Om dit te verbeteren is samenwerking met alle wegbeheerders (Gemeenten, Rijk, Provincie en Waterschap) noodzakelijk.
De Zuiderzeelijn vindt helaas voorlopig geen doorgang, maar we blijven inzetten op een goede treinverbinding in de Noordoostpolder. 

Tegelijkertijd moet de gemeente Noordoostpolder blijven werken aan de bereikbaarheid via de weg en met andere vormen van openbaar vervoer. Hierbij is een evenwichtige afweging van belang. Niet alleen aandacht voor de verkeersdruk, maar ook voor de kosten, voor de veiligheid en voor de bevordering van meer milieu-vriendelijke vormen van vervoer.  

OPENBAAR VERVOER
De uitgestrektheid van de polder vereist goed openbaar vervoer dat toegankelijk is voor iedereen. 

3.1 Verbetering van het busvervoer van en naar de Noordoostpolder.
Traject Urk - Kampen (141) moet in de spits en zondag voor iedereen toeganklijk zijn.
Traject Emmeloord - Zwolle (71) moet voor iedereen toegankelijkzijn.
Bustijden vanuit de dorpen moeten aansluiten op de schooltijden.
Het overslaan van haltes (ivm. volle bussen of zondags) mag niet gebeuren.

3.2 OV-Oplaadpunten in de Noordoostpolder 24/7 bereikbaar.

3.3  Nieuwe vervoersinitiatieven mogen niet leiden tot werkverdringing.

3.4  Er moet worden ingezet op een treinverbinding van en naar de Noordoostpolder.

WEGEN
De Noordoostpolder moet goed bereikbaar zijn. Voor de wegen buiten de bebouwde kom moet een evenwicht worden gevonden tussen de rijsnelheid en de verkeersveiligheid. 

3.5 Er moet worden ingezet op de verbreding van de N50 over het gehele traject Emmeloord-Zwolle.

3.6 Voor de polderwegen geldt een rijsnelheid van 80 km/u waar het kan en 60 km/u waar het moet.

VERKEERSSITUATIE EMMELOORD CENTRUM
De verkeersdruk in het centrum van Emmeloord is te hoog. In het verleden zijn kostbare wijzigingen in de wegenstructuur aangebracht die later vanwege het niet functioneren weer ongedaan zijn gemaakt. Dit moet worden voorkomen door:

Een effectief onderzoek met cameraregistratie uitvoeren dat tot inzicht leidt in de 
vertrekpunten en bestemming rond het centrum. Daarmee tot oplossingen komen waarbij de verkeersdruk afneemt ten opzichte van heden. De gevaarlijkste verkeerspunten prioriteit geven bij een herinrichting.

Terughoudend zijn met de inrichting van straten en pleinen als ‘shared space’ waarbij 
alle soorten verkeer door elkaar rijden. Shared space enkel toepassen in verkeersluwe straten.

3.7  Parkeren in de Noordoostpolder blijft overal gratis.

MILIEUVRIENDELIJKE VORMEN VAN VERVOER
3.8 Oplaadpunten voor elektrische vervoermiddelen moeten in voldoende mate worden gerealiseerd.

3.9 Het gebruik van de fiets moet worden bevorderd.
3.9.1 Snelle en veilige fietsroutes moeten worden gerealiseerd.

3.9.2 Het fietsnetwerk, waaraan al sinds 2003 wordt gewerkt,  moet zo spoedig mogelijk worden voltooid en waar nodig verbeterd en uitgebreid.

3.10 Veilige voetpaden zonder obstakels zijn van groot belang. Voetgangers dienen als verkeersdeelnemer serieus te worden genomen. 

3.11 Veilige oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers op drukke en onoverzichtelijke locaties.

LELYSTAD AIRPORT 
3.12 We zijn bezorgd over de ontwikkelingen van Lelystad Airport. De geluidshinder die de Noordoostpolder zal ondervinden, de uitstoot van fijnstof en de uitstoot van CO2 zal zwaarder gaan wegen dan de werkgelegenheid die het oplevert. Landelijk zullen we ons blijven verzetten tegen uitbreiding van vliegvelden. 

U bent hier